Bizarní auta jezdí po silnici i plavou ve vodě. Obojživelníky vyvíjela dokonce Škoda

Dan Poláček Jan Matoušek Dan Poláček, Jan Matoušek
9. 3. 2023 6:02
Sen o autě, které se bude pohodlně pohybovat po silnici, ale kdykoliv bude moci vyjet i do vody, tu byl prakticky od začátku motorismu. Obojživelná konstrukce však často narážela na své limity a dodnes se musí potýkat s vysokou cenou a stále omezenou použitelností. Vrcholu tak tato auta dosáhla paradoxně zřejmě za druhé světové války. Připomeňte si historii obojživelníků v naší galerii.
Oruktor Amphibolos  - jedno z prvních obojživelných vozidel. Cca rok 1804.
Oruktor Amphibolos - jedno z prvních obojživelných vozidel. Cca rok 1804. | Foto: Aktuálně.cz / Architect of the US Capitol / United States Capitol Archives / Public domain

Začalo to obojživelným parním strojem

Historie obojživelných vozidel začala dlouho před tím, než Benz vyrobil v Německu první známý automobil. Někteří věří, že se pokusy o stroj, co se umí pohybovat po vodě i souši, v podobě obojživelných kočárů objevily už na konci 18. století. Všeobecně je ale za první obojživelné vozidlo zřejmě považován Oructor Amphibolos amerického vynálezce Olivera Evanse z roku 1805. Nutno dodat, že to nebylo auto, ale obojživelný parní stroj, který byl extrémně těžký a slabý, jak píšou Ivan Mackerle a Daniel Mackerle v knize Obojživelné automobily: historie, technika, rozdělení, úpravy. Jeho pohyb jak po souši, tak po vodě, byl velmi limitovaný.

 

Právě se děje

Další zprávy