Když uvidíte nový Countryman na ulici, možná jeho velikost přehlédnete. Ostatně už stávající model s délkou 4,3 metru rozhodně neodpovídá původnímu konceptu Sira Aleca Issigonise o malém, lehkém a obratném autě. Přitom až ve srovnání s novou generací třídveřového Cooperu naplno vynikne, jak moc vlastně třetí generace SUV ještě povyrostla.
S dalšími třinácti centimetry navíc, délkou přesahující 4,4 metru a rozvorem dlouhým skoro 2,7 metru už je to jedno z největších kompaktních SUV. "Je větší, aby splnil požadavky na první auto v rodině," vysvětluje razantní růst šéf produktového managementu Mini Christopher Wehner.
To třídveřový Cooper naopak něco málo ze své délky ztratil, zase je ale o kousek širší (mohou za to rozšířené nápravy) a vyšší. Má také delší rozvor náprav. I tak ale působí kompaktněji než doposud, především ve srovnání s Countrymanem.
Označení Cooper už přitom nebude přítomno jen u některých variant jako doposud, je to legitimní jméno celé modelové řady. Souvisí s tím, jak Britové v budoucnu přeskupí portfolio. To se bude skládat z Cooperu s tří- a pětidveřovou karoserií, respektive jako kabrioletu, nového SUV Aceman a již zmíněného kompaktního Countrymanu.
Na kombi Clubman tak Mini po dvou generacích zanevřelo. "Ne všude byl Clubman prodejně úspěšný, na některých trzích se této karoserii úplně nedaří," vysvětluje Wehner. Například v Evropě podle něj o auto zájem byl, ale v Americe je větší šance uspět s SUV. Proto Clubmana nahradí právě Aceman.
Ten bude mít výhradně elektrický pohon a stejnou platformu jako třídveřový elektrický Cooper. Pětidveřová verze nejmenšího modelu bude nadále k dispozici jen se spalovacími motory, Aceman tak lze brát i jako jeho alternativu. To třídveřový Cooper dostane jak benzinový, tak i elektrický pohon.
Podle typu pohonu se také liší platforma, elektrický Cooper a Aceman budou mít základ vyvinutý ve spolupráci s čínskou automobilkou Great Wall. Ta je partnerem BMW a ve společném závodě v Číně se také elektromobily budou vyrábět. Benzinový Cooper, a to jak hatchback, tak kabriolet, bude mít upravený stávající technický základ a vyjíždět bude z továrny v Oxfordu.
Technické detaily zatím Mini uvolnilo jen pro elektromobil. Základní verze Cooper E bude mít 135 kilowattů, silnější Cooper SE dostane 160 kilowattů a na 100 km/h tak z klidu zrychlí za 6,7 vteřiny. Baterie se oproti stávajícímu modelu trochu zvětší - 40,7kWh akumulátor základního modelu znamená dojezd 305 kilometrů, 54,2kWh akumulátor verze SE pak 402 kilometrů. Maximální dobíjecí výkon bude 75, respektive 95 kilowattů u modelu s větší baterkou.
A Countryman? Ten se bude dělat v Lipsku a má základ BMW X1, respektive elektrické iX1. Bude to také jediné Mini, které přežije i s naftovým motorem, jakkoliv jeho detaily zatím značka nezveřejnila.
Elektrický Countryman ale bude, podobně jako Cooper, k dispozici ve verzích E a SE. První jmenovaná nabídne 150 kilowattů a dojezd 462 kilometrů, ta druhá dokonce 230 kilowattů, dojezd 433 kilometrů a především se dvěma elektromotory i pohon všech kol. To jí také dovolí zrychlovat z 0 na 100 km/h za 5,6 vteřiny. Obě verze pak bude možné dobíjet výkonem až 130 kilowattů. Kromě turbodieselu a elektřiny budou k dispozici nadále i benzinové motorizace, a to včetně pohonu všech kol.
Jednou z hlavních výhod Mini, alespoň tedy představeného třídveřového Cooperu, je stále design. Koncepce s kulatými světly a velkou maskou vpředu zůstává nedotčená, designéři v čele s Thomasem Sychou však auto mírně uhladili. Změnou prošla zadní světla, která mají nadále optiku britské vlajky, zároveň však svým tvarem připomínají dva trojúhelníky.
Inspirace původním Mini z roku 1959 je patrná především v interiéru. Jako kdysi tvoří jeho dominantu jeden kulatý centrální displej z organických diod s úhlopříčkou 9,5 palce, který zároveň slouží i jako přístrojový panel. Klasickou kapličku s budíky novinka nemá. Zato ale může jako pozadí centrálního displeje klidně sloužit nějaká vlastní fotka nebo třeba ciferník vizuálně odkazující na původní Mini. Charakteristický je také úbytek tlačítek - zůstalo jich jen pět - a celkový minimalismus.
Jakmile přijde Cooper na trh, bude to také první auto BMW, které bude využívat novou softwarovou architekturu palubního systému. Co to znamená v praxi? Třeba to, že Mini bude umět komunikovat i v češtině. Stávajícím modelům celé skupiny BMW musíte hlasové povely zadávat anglicky. Novinkou je dále také digitální osobní asistent, zlepšit se má i úroveň dotykového ovládání.
Vtipným detailem je spodní látkové rameno volantu, motor se pak nadále startuje klíčkem umístěným ve spodní části středového panelu. Countryman má prakticky stejnou kabinu jako Cooper, doplněnou o několik odkládacích prostor vyplývajících z větší velikosti vozu a volitelně též průhledový displej. Co na první pohled cestující asi neudeří, ovšem je pro novinky Mini typické, to je absence chromovaných prvků a přírodní kůže. Naopak látkou potažená palubní deska, čalounění sedadel nebo i zvolené barvy mají navodit příjemnější "domáckou" atmosféru.
Mini Cooper by se na českém trhu měl objevit ještě před koncem roku, Countryman přijede buď na konci aktuálního, nebo začátku příštího roku.