Dacia slibuje techniku Renaultu za nízkou cenu. Sandero a Logan přináší revoluci

Nová generace Dacie Sandero bude k dispozici opět jako terénní Stepway.
Dacia představila třetí generaci modelu Sandero.
Pětidveřový hatchback stojí na modulární platformě CMF, která umožnila zvětšit rozměry a použít moderní techniku.
Sandero tak má nově největší rozvor náprav mezi malými pětidveřovými hatchbacky.
Mezigeneračně je také delší, širší a nižší.
Foto: Dacia
Jan Matoušek Jan Matoušek
29. 9. 2020 10:06
Dacia se snaží přepsat pravidla kategorie, kterou sama založila. Levné malé modely Sandero a Logan přicházejí ve třetí generaci nejen s novým designem, ale především technikou, o které se předchůdcům mohlo leda zdát. Přesto rumunský výrobce slibuje stále nízkou cenu, kterou si chce zachovat vysokou přízeň zákazníků.

Prakticky největší revolucí je v porovnání s předchůdcem použití moderní platformy CMF. Logan a Sandero tak již nebudou "slepence" starších technických komponentů ze skladů Renaultu, naopak přechází na stejný základ jako aktuální Clio. To s sebou vedle možnosti použití moderních asistentů přináší také zvětšené rozměry.

Pětidveřové Sandero má na délku nově 4088 mm, což je o 30 mm více než doposud, ale především u něj narostl rozvor náprav na 2604 mm. To je mezigeneračně o nezanedbatelných 15 mm více, zároveň se jedná také o nejlepší hodnotu mezi malými pětidveřovými auty. Sandero tak poráží i sourozenecký Renault Clio. Kromě toho je hatchback také nižší a širší.

Terénní verze Stepway sdílí stejný rozvor náprav, jeho délka je ale kvůli terénním úpravám 4099 mm. Posledním členem rodiny je sedan Logan. Ten mezigeneračně narostl do délky na 4396 mm, především má ale s délkou 2649 mm prodloužený rozvor náprav rovněž o 15 mm. Stejně jako Sandero, i Logan je nyní o něco nižší a širší.

Zvětšení vnějších rozměrů s sebou přináší i více místa uvnitř. Dacia dokonce slibuje nejvíce prostoru pro nohy cestujících vzadu ve své třídě. Mezigeneračně měla tato hodnota narůst o 42 mm. Celkově je v kabině také k dispozici 21 litrů v rámci odkládacích ploch.

Objem kufru u Loganu narostl v základním uspořádání o 18 litrů na celkových 528 litrů. Sandero má dohromady 328 litrů, z nichž 18 litrů je pod dvojitou podlahou. To je celkově o kousek více, než má končící provedení. A když je řeč o zavazadelníku, sluší se doplnit, že Logan dostane, jak je viditelné z fotek, také praktický organizér.

Zatímco platforma je nová, motory zůstaly stejné. Základem nabídky bude litrový tříválec SCe bez přeplňování turbodmychadlem, který má 48 kW a je kombinovaný s manuální pětistupňovou převodovkou. Výše umístěný přeplňovaný tříválec TCe s výkonem 66 kW už má šestistupňové ruční řazení, stejně jako verze Eco-G se spalováním LPG o výkonu 74 kW. Plyn se v této verzi nově ukládá do 50litrové nádrže v prostoru pro rezervu, dalších 50 litrů je k dispozici pro benzin. Celkem by tak plynová Dacia měla nabídnout dojezd přes 1300 km.

Novinkou dostupnou pro motor 1.0 TCe je automat s plynule měnitelným převodem CVT, stejně jako u sourozeneckého Renaultu Clio. Dacie Logan a Sandero tak poprvé dostanou skutečnou automatickou převodovku, minulá generace u vybraných jednotek nabídla pouze robotizovaný manuál Easy-R. Naopak z nabídky vypadává naftový agregát, a to navzdory tomu, že Clio ho v nabídce zatím ponechává. Stejně tak zatím Rumuni nenabídnou stále ještě drahé hybridní ústrojí.

Platforma CMF přináší dále i již zmíněné asistenční systémy, které zatím žádná jiná Dacia nedostala. To znamená především nouzové brzdění, sledování slepých úhlů už nabízí SUV Duster. Dále mohou mít malé modely parkovací senzory vpředu i vzadu včetně couvací kamery a pomocníka pro rozjezd do kopce. Poprvé budou mít Sandero a Logan také šestici airbagů s dvojicí hlavových vaků - doposud se nabízela jen čtveřice.

Vedle techniky je výrazně modernější i vnější design. Už bylo zmíněno, že sourozenci jsou nižší, a tím pádem elegantnější, než doposud, s použitím diodových světel s uspořádáním ve tvaru písmene Y pak rumunské modely získaly i nový charakteristický vizuální podpis.

Mimochodem světlomety LED jsou standardem napříč výbavovými stupni. Písmeno Y se objevuje i v optice zadních svítilen, kola pak mají 15 nebo 16 palců. Terénní provedení Stepway se chlubí světlou výškou 174 mm, standardními modulárními střešními ližinami s nosností 80 kg nebo plastovými doplňky, které dělají vzhled o něco robustnějším.

Jakkoliv je ale vnější design líbivější, pořádná revoluce se odehrála až uvnitř. Sandero i Logan vypadají výrazně moderněji, především ve vyšších výbavových stupních s látkovou částí palubní desky, která navazuje na výplně dveří. Stepway dále přináší i oranžové detaily některých prvků. Displej multimediálního systému stojí samostatně na vrcholu středového panelu, má osm palců a také možnost spárování s chytrým telefonem pomocí rozhraní Apple CarPlay nebo Android Auto. Volitelně je k dispozici zabudovaná navigace.

Úplně nejlevnější verze obou modelů disponují "pouze" držákem na chytrý telefon ve vrchní části středového panelu. Dacia nicméně nabízí speciální aplikaci, takže i přes telefon je možné ovládat například rádio. Nadále je k dispozici čtyřramenný volant s ovládáním některých výbavových prvků, který je možné nastavovat výškově i podélně. Lepší pozici za volantem pomáhají najít výškově stavitelné sedadlo řidiče i kratší volič převodovky.

Nové výbavové prvky zahrnují automatickou klimatizaci s malým displejem jako u SUV Duster, vyhřívaná přední sedadla, možnost otevřít zavazadlový prostor na dálku klíčem nebo handsfree kartou nebo elektronickou parkovací brzdu. Novinkou napříč nabídkou Dacie je pak volitelné střešní okno s elektrickým ovládáním pro Sandero a Sandero Stepway.

Zatímco Sandero bude k dispozici globálně, Logan se dostane jen na vybrané trhy. Mezi nimi nechybí ani Česká republika. Ceny, jakkoliv Rumuni slibují zachování dostupnosti všech tří modelů, si zatím Dacia nechává pro sebe. Starší spekulace francouzských médií ale hovořily jen o jejich minimálním navýšení. Jedinou pro mnohé nepříjemnou zprávou tak je fakt, že poprvé se Logan nebude nabízet s praktičtější karoserií kombi.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Sevilla vyhrála na hřišti Levante, Vaclík se do branky nedostal

Sevilla zvítězila v 31. kole španělské fotbalové ligy 1:0 na hřišti Levante. Český brankář Tomáš Vaclík strávil utkání na lavičce úspěšného týmu.

Seville vystřelil výhru podruhé za sebou Júsuf En-Nesjrí, který dal v 50. ligovém utkání za klub 21. branku - pouze Julio Baptista (31) a Carlos Bacca (24) měli ve stejném dresu lepší bilanci. Andaluský celek vyhrál venku podesáté v sezoně, čímž vyrovnal klubový rekord.

Sevilla se v neúplné tabulce dostala na třetí místo o dva body před Barcelonu, která má ale dvě utkání k dobru. Levante je jedenácté.

Španělská fotbalová liga - 31. kolo:

Levante - FC Sevilla 0:1 (53. En-Nesjrí), Pamplona - Valencie 3:1 (13. Martínez Calvo, 32. Calleri, 67. Torres z pen. - 30. Gameiro), Betis Sevilla - Bilbao 0:0,

21:00 Alavés - Villarreal, Elche - Valladolid,

22:00 Cádiz - Real Madrid.

Tabulka:

1. Atlético Madrid 31 21 7 3 57:20 70
2. Real Madrid 31 20 7 4 53:24 67
3. FC Sevilla 32 21 4 7 47:25 67
4. FC Barcelona 30 20 5 5 69:26 65
5. Villarreal 31 12 13 6 48:34 49
6. Betis Sevilla 32 14 7 11 42:45 49
7. San Sebastian 31 12 11 8 48:33 47
8. Pamplona 32 10 10 12 30:37 40
9. Granada 30 11 6 13 36:50 39
10. Bilbao 31 9 11 11 39:33 38
11. Vigo 31 9 11 11 41:48 38
12. Levante 32 9 11 12 38:45 38
13. Cádiz 31 9 9 13 27:45 36
14. Valencie 32 8 11 13 40:47 35
15. Getafe 31 7 10 14 22:34 31
16. Valladolid 30 5 12 13 27:41 27
17. Huesca 31 5 12 14 31:46 27
18. Alavés 31 6 9 16 25:47 27
19. Elche 31 5 11 15 27:48 26
20. Eibar 31 4 11 16 22:41 23
Další zprávy