Jan Markovič
15. 6. 2018 6:00
Dnes se vozy kategorie SUV těší velké oblibě. V minulosti se ale automobilky mnohokrát pokusily postavit crossover, off-road nebo SUV, ale jejich projekty nakonec skončily v propadlišti dějin. Připomeňte si zajímavá auta, o kterých se dnes už nemluví.
Saab 9-7X
Spolupráce různých automobilek není až zas tak neobvyklou záležitostí. Někdy je ale snaha za každou cenu nabídnout nějaký model až příliš zbrklá a dopadne špatně. Třeba jako se to stalo Saabu na začátku nového tisíciletí.
Saab 9-7X byl na první pohled americké SUV, které se však vymykalo několika detaily. Nápadná byla hlavně maska chladiče a pak také světla, která byla zase typickým Saabem. Ani tak ale auto původně nemuselo vypadat. V roce 2002 se totiž v GM rozhodli, že rozšíří nabídku SUV svých značek o novinku se švédskou značkou na kapotě, která bude stát na platformě GMT360. Na ní vznikla celá řada SUV koncernu, jmenovitě třeba Buick Rainier, GMC Envoy nebo Chevrolet TrailBlazer. Saab 9-7X se vyráběl ve městě Moraine v Ohiu, stejně jako Oldsmobile Bravada - jedno z nejošklivějších SUV vůbec.
Saab 9-7X ovšem přinesl švédské značce celou řadu prvenství, jakkoliv o ně asi její fanoušci nestáli. Bylo to první SUV značky Saab, první Saab s osmiválcovým motorem a jeden z prvních modelů s pohonem všech kol. Výroba nebyla až zas tak zanedbatelná. Auto v USA vznikalo mezi lety 2005 až 2009 a v druhém roce už z fabriky putovalo okolo 30 tisíc aut, která si našla řidiče nejen ve Spojených státech.