Glosa: Automobiloví manažeři už toho za sto let nakecali. Co nám slíbí letos?

Martin Frei Martin Frei
5. 1. 2023 15:51
Automobilový svět je v bodě obratu a včerejší jistoty přestávají platit. Stejně jako některé výroky pronesené nejvyššími z nejvyšších. Při pohledu do historie však nenaplněných předpovědí najdeme mnohem víc. Některé z nich stojí za připomenutí.

"To jsem asi plácal," přiznal před osmi lety Andrej Babiš, když byl Hospodářskými novinami konfrontován se svou vlastní předvolební rétorikou. Plácání ale není výsadou politiků, ušetřeni ho nejsou ani ředitelé a vysocí manažeři automobilek. Někdy je vývoj těžko odhadnout, jindy dotyčný uvěří ve svou vševědoucnost nebo skrývá jiné motivy. Příkladů je za století motorů víc než dost.

Foto: Mercedes-Benz

1900: Aut moc nebude, nemá je kdo řídit

"Celosvětová poptávka po automobilech nepřesáhne milion vozů. Už proto, že nebude dost kvalifikovaných šoférů," pronesl Gottlieb Daimler, praotec motorismu a zakladatel Mercedesu. Moudrý a vzdělaný muž se ve svých úvahách řídil reáliemi konce devatenáctého století. V Evropě tehdy žilo tři sta milionů lidí, z nichž většina se živila rukama. Automobil byl výsadou těch nejbohatších, z nichž jen málo mělo chuť osobně řídit a starat se o náročnou údržbu. K čestným výjimkám patřil baron Henri de Rotschild, na snímku za volantem Mercedesu-Benz 35 PS při závodech Nice - La Turbie v roce 1901. 

 

Právě se děje

Další zprávy