Glosa: Automobiloví manažeři už toho za sto let nakecali. Co nám slíbí letos?

Martin Frei Martin Frei
5. 1. 2023 15:51
Automobilový svět je v bodě obratu a včerejší jistoty přestávají platit. Stejně jako některé výroky pronesené nejvyššími z nejvyšších. Při pohledu do historie však nenaplněných předpovědí najdeme mnohem víc. Některé z nich stojí za připomenutí.

"To jsem asi plácal," přiznal před osmi lety Andrej Babiš, když byl Hospodářskými novinami konfrontován se svou vlastní předvolební rétorikou. Plácání ale není výsadou politiků, ušetřeni ho nejsou ani ředitelé a vysocí manažeři automobilek. Někdy je vývoj těžko odhadnout, jindy dotyčný uvěří ve svou vševědoucnost nebo skrývá jiné motivy. Příkladů je za století motorů víc než dost.

Foto: Saab

1960: Dvoudobý motor přece stačí

Značku Saab si většina z nás spojuje s noblesními auty pro známé režiséry, herce a zpěváky. Začátkem šedesátých let ale ještě hrála roli levnější alternativy k Volvu a nabízela poctivou techniku ve skromnějším balení. K tomu v poválečné éře patřil dvoudobý motor, výrobně levný a nenáročný na údržbu. Představenstvo, v němž převažovali zbrojaři a letci, ale podcenilo změnu automobilových trendů a nechalo dvoutakt ve výrobě příliš dlouho. Každý návrh konstruktérů i obchodníků byl pro investiční náročnost zamítnut. Technici se museli o nový motor postarat sami. V utajení dokonce vyjednali licenci od Fordu, provedli všechny zkoušky, připravili zástavbu a na jaře 1967 management postavili před hotovou věc.

 

Právě se děje

Další zprávy