Glosa: Automobiloví manažeři už toho za sto let nakecali. Co nám slíbí letos?

Martin Frei Martin Frei
5. 1. 2023 15:51
Automobilový svět je v bodě obratu a včerejší jistoty přestávají platit. Stejně jako některé výroky pronesené nejvyššími z nejvyšších. Při pohledu do historie však nenaplněných předpovědí najdeme mnohem víc. Některé z nich stojí za připomenutí.

"To jsem asi plácal," přiznal před osmi lety Andrej Babiš, když byl Hospodářskými novinami konfrontován se svou vlastní předvolební rétorikou. Plácání ale není výsadou politiků, ušetřeni ho nejsou ani ředitelé a vysocí manažeři automobilek. Někdy je vývoj těžko odhadnout, jindy dotyčný uvěří ve svou vševědoucnost nebo skrývá jiné motivy. Příkladů je za století motorů víc než dost.

Foto: Volkswagen

1996: Volkswagen potřebuje luxusní loď

Když Mercedes s novou třídou A vstoupil do hájemství Golfu, ucítil Ferdinand Piëch potřebu vrátit úder a rozšířit nabídku Volkswagenu do luxusní třídy. Vahou své autority umlčel kritiku za vnitřní konkurenci s Audi i chybějící patro nabídky mezi velkou limuzínou a Passatem. "Volkswagen takové auto potřebuje," říkal opakovaně. Konstruktérům připravil mimořádně přísná zadání od tuhosti karoserie po úroveň hluku a výkon klimatizace. Navzdory špičkovým kvalitám ale Phaeton uvedený v roce 2002 díru do světa neudělal. Pro tradiční zákazníky Volkswagenu byl nedostupně drahý, pro bohaté měl příliš obyčejnou značku. Jindy brilantní Piëch tady šlápl monumentálně vedle. Z Ameriky bylo auto staženo už po čtyřech letech a kariéru mu zachránili čínští zbohatlíci, kteří mezi Volkswagenem a Mercedesem nevidí rozdíl.

 

Právě se děje

Další zprávy