Glosa: Automobiloví manažeři už toho za sto let nakecali. Co nám slíbí letos?

Martin Frei Martin Frei
5. 1. 2023 15:51
Automobilový svět je v bodě obratu a včerejší jistoty přestávají platit. Stejně jako některé výroky pronesené nejvyššími z nejvyšších. Při pohledu do historie však nenaplněných předpovědí najdeme mnohem víc. Některé z nich stojí za připomenutí.

"To jsem asi plácal," přiznal před osmi lety Andrej Babiš, když byl Hospodářskými novinami konfrontován se svou vlastní předvolební rétorikou. Plácání ale není výsadou politiků, ušetřeni ho nejsou ani ředitelé a vysocí manažeři automobilek. Někdy je vývoj těžko odhadnout, jindy dotyčný uvěří ve svou vševědoucnost nebo skrývá jiné motivy. Příkladů je za století motorů víc než dost.

Foto: Volkswagen

1974: Přední pohon? To jste spadli z višně

V tomto případě přesně vzato nejde o postoj managementu. Naopak o jeho souboj se závodní radou, která měla podle německého práva silné slovo ve všech otázkách včetně produktových. Volkswagen začátkem sedmdesátých let naléhavě potřeboval vyměnit zastaralého Brouka za modernější model. Do jeho podoby ovšem mluvili odboráři, kteří mimo jiné považovali přední pohon za bohémský výstřelek Francouzů. Žádná německá automobilka ho tehdy skutečně nepoužívala, ale právě proto měl Volkswagen příležitost jim ujet. Konstruktéři museli vyvinout velké úsilí, aby nedošlo ke skoku do minulosti a aby obhájili Golf, jak ho známe dnes.

 

Právě se děje

Další zprávy