Auta už českou ekonomiku nespasí, říká šéf průmyslníků

Radek Pecák Radek Pecák
21. 11. 2012 7:48
Firmy z automobilového průmyslu počítají s omezováním výroby, s propouštěním zatím ne
Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu ČR
Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu ČR | Foto: Aktuálně.cz

Praha - V krizi ještě nejsme, ale dobré časy jsou pryč. Tvrdí to Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu České republiky. V něm je sdruženo kolem 150 firem vyrábějících osobní i nákladní automobily, motocykly, autobusy, nástavby, přívěsy i součástky pro finální výrobce.

Samotná výroba osobních automobilů v České republice je sice od ledna do října ještě mírně nad stavem z loňského roku, ale například u autobusů již statistika ukazuje šestiprocentní propad.

"Aktuální data bohužel nenaznačují, že by měl v příštích měsících nastat obrat," předpovídá Šípek v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz.

Aktuálně.cz: Ukazují nové statistiky, že lidé šetří a odkládají nákup auta na později?

Antonín Šípek: Ano, případně místo nových vozů nakupují ojetá auta. V tom se Češi, zejména starší generace, chovají odlišně než jejich vrstvevníci na Západě. Tam si již dávno s chladnou hlavou spočítali, že se jim místo větší ojetiny vyplatí za stejné peníze menší, avšak nový vůz s výrazně nižšími provozními náklady.

A.cz: Máte už signály, že někteří výrobci aut nebo dodavatelé dílů chystají propouštění?

Ne, to ne, situace je stále lepší než v letech 2008-9. Navíc jsou firmy dobře připravené. Od krize ve zmiňovaném období prakticky nezvyšovaly počty kmenových zaměstnanců, případné vyšší objemy zakázek realizovaly za pomoci nasmlouvaných agenturních pracovníků. A těch se nyní firmy zase zbavují.

A.cz: A zkrácení pracovního týdne, případně jiné formy omezení výroby firmy?

Ano, mám signály, že se někteří budou snažit využít letos schválené české formy "kurzarbeitu", kdy mají zaměstnanci čtyři dny v týdnu normálně pracovat a zbývající pátý se mají školit. Jenže získání dotace na tato školení velmi obtížné a je otázkou, zda to vůbec někdo nakonec využije.

A.cz: Pro českou ekonomiku je prosperující autoprůmysl velmi důležitý. Už jste se jako sdružení dokázali dohodnout s ministerstvem průmyslu na nějaké podpoře obnovy vozového parku?

Nic dojednáno není, ale chci důrazně říci, že míč není na naší straně. My jsme v létě odevzdali aktualizovaný materiál monitorující situaci a od té doby se ani nesešla expertní skupina, natož aby se ledy nějak hnuly.

Nová auta z Česka: Galerie všech sériově vyráběných osobních vozů

A.cz: Koho snížení zakázek zasáhlo nejvíce?

Je jasné, že nejhůře jsou na tom ti, kteří dělají díly pro francouzské značky či Fiat. Tam je snížení objednávek nejvíce patrné. V Česku ale obvykle výrobci dílů pracují pro více koncernů najednou. Samozřejmě nejvíce pro Volkswagen a konkrétně Škodu, ale i pro Ford, Opel a další...

A.cz: I ty automobilky, které mají ještě poměrně slušné prodeje, včetně například tuzemské Škody, chtějí  v poslední době nabídnout trhu co nejlevnější vozy. A určitě tedy logicky tlačí na dodavatele ještě silněji než dříve...

To je pravda. Skutečně už se některé firmy dostaly na samou hranici udržitelnosti a v podstatě zakázku přijaly jen proto, aby udržely zaměstnanost.

A.cz: Je mi jasné, že je v tuto chvíli velmi obtížné předpovídat, kdy se situace zlepší, ale přesto - jaký je váš odhad?

Celé první pololetí roku 2013 bude velmi složité a ještě ve třetím čtvrtletí se situace zřejmě nezlepší. V tuto chvíli si myslím, že světlo na konci tunelu by se mohlo objevit v posledních měsících příštího roku. 

Čtěte také: Motory českého průmyslu? Jak automobilky vidí rok 2013

 

Právě se děje

Další zprávy