Auta s motorem vzadu nevyráběla jen Škoda. Připomeňte si pokusy ostatních automobilek

Petr Korbel
5. 5. 2019 6:22
Před 45 roky byla ve Španělsku zahájena výroba modelu Seat 133. Šlo o poslední nový západoevropský cestovní (rozumějte ne sportovní) vůz s motorem uloženým za zadní nápravou. Připomeňme si, kdy se tato koncepce začala v jednotlivých státech prosazovat, kdo byli její přední protagonisté, jak se dostala na vrchol a jak zmizela.
Foto: Newspress.co.uk

Glas Goggomobil

Goggomobil z roku 1955 byl prvním čtyřkolovým vozidlem bavorské značky Glas. Do vínku dostal relativně výkonný dvoudobý dvouválec umístěný vzadu. Od konkurenčních bublinových vozíků se lišil plastovou karoserií, jejíž tvary více odpovídaly "normálnímu" automobilu. V nabídce byl miniaturní sedan, kupé (na obrázku) a dodávka. Firma Glas později vyráběla řadu technicky pokrokových vozů s motorem vpředu, roztříštěný výrobní program ji však přivedl do potíží. Továrnu v Dingolfingu převzala v roce 1966 společnost BMW, která si z ní udělala hlavní výrobní závod a tamní produkci velkých modelů Glas brzy ukončila. Goggomobil tak byl paradoxně i posledním vyráběným vozem značky; opona se za ním zatáhla v roce 1969.

 

Právě se děje

Další zprávy