Auta s motorem vzadu nevyráběla jen Škoda. Připomeňte si pokusy ostatních automobilek

Petr Korbel
5. 5. 2019 6:22
Před 45 roky byla ve Španělsku zahájena výroba modelu Seat 133. Šlo o poslední nový západoevropský cestovní (rozumějte ne sportovní) vůz s motorem uloženým za zadní nápravou. Připomeňme si, kdy se tato koncepce začala v jednotlivých státech prosazovat, kdo byli její přední protagonisté, jak se dostala na vrchol a jak zmizela.
Foto: Audi

NSU Prinz 4

Neckarsulmská firma NSU musela dlouho řešit složitý právní spor s italským Fiatem, jehož vozy kdysi montovala v licenci, a tak se k představení automobilů vlastní značky dostala až v roce 1957. Vsadila přitom na vzduchem chlazený motor umístěný vzadu. Tyto automobily se sériově vyráběly v několika generacích od roku 1958 do roku 1973, kdy musely uvolnit místo pro montáž vozů Audi. Firma, kterou zruinoval pokus prosadit na trhu luxusní vůz Ro 80 s Wankelovým motorem, byla totiž od roku 1969 součástí skupiny Volkswagen. Tvary oblíbených německých aut NSU Prinz 4 z počátku 60. let se inspirovali tvůrci vozů ZAZ 966 a 968 Záporožec, které se na Ukrajině montovaly od roku 1966 do roku 1994.

 

Právě se děje

Další zprávy