Jan Matoušek
3. 1. 2022 6:02
S novým rokem už tradičně míří do skupiny možných veteránů řada automobilů. Vedle splnění mnoha podmínek k tomu stačí zdánlivě jediné, stáří alespoň 30 let. Loni už se do kategorie aut vhodných pro veteránskou značku zařadilo několik naprosto běžných modelů a jinak tomu není ani letos. Veterány totiž mohou být auta vyrobená v roce 1992. Na zajímavé novinky toho roku se podívejte do galerie.
McLaren F1
Dvacátého osmého května 1992, v době konání velké ceny formule 1, se v Monaku poprvé ukázal McLaren F1. Auto z pera Gordona Murraye, které udivuje dodnes nejen svým designem, ale i technickými parametry. Až se skoro nechce věřit, že na délku má F1 zhruba tolik, co některé kompaktní modely - necelých 4,3 metru. Základem je karbonový monokok, vedle uhlíkových vláken se v konstrukci uplatnily titan, hořčík nebo kevlar, takže suchá hmotnost auta bez provozních kapalin je 1018 kilogramů.
Kabina má netradiční trojmístné uspořádání, řidič sedí uprostřed a za ním po stranách dva jeho spolujezdci. Za sedadly je pak uložený 6,1litrový dvanáctiválec BMW s výkonem přes 462 kW, pohánějící přes šestistupňovou manuální převodovku zadní kola. Dodnes jde o jedno z nejrychlejších aut historie - v roce 1998 se McLaren F1 rozjel na 386,4 km/h. Nutno podotknout, že s posunutým omezovačem otáček. Spolu s Jaguarem XJ220 jde každopádně o jeden z nejikoničtějších supersportů 90. let, kterého se nakonec do roku 1998 vyrobilo 106 kusů. Podobně jako u Jaguaru jde o sběratelsky velmi ceněné vozidlo, loni se unikátní kus v jedinečném hnědém laku a s minimálním nájezdem z roku 1995 prodal za v tehdejším přepočtu 444 milionu korun.