Nejdivnější socialistická auta budí obdiv i posměch. Patří mezi ně škodovky i tatry

Trabant 601 s duroplastovou karoserií ve výčtu nesmí chybět.
Dacia 1300 (a všechny pozdější modifikace) je licenční verzí Renaultu 12. Ta přežila pád komunismu v Rumunsku, finanční problémy automobilky i převzetí Renaultem. Kvůli řadě variant vznikal potomek původní 1300 s karoserií pickup ještě v roce 2006. Za tu dobu stihla tato řada přežít několik nástupců a ze segmentu střední třídy se posunout mezi kompakty.
Jednou z karosářských variant původní řady 1300 bylo překvapivě i kupé. Dacia 1310/1410 Sport nikdy neměla odraz v Renaultu, což ale Rumuny od výroby neodradilo. Šlo vlastně o zkrácený a snížený sedan s dvojicí dveří, sportovními sedačkami a nápisy Sport na karoserii i palubní desce. Mechanicky šlo o stále stejný vůz s nejvyšším výkonem 48 kW. Mimochodem, na konci osmdesátých let Dacia vyvinula prototyp MD87 - šlo o kupé s motorem uprostřed a technikou Renaultu 12.
Obrovské popularity se Fiat dočkal v Polsku. Bylo to kvůli licenčním modelům pod jménem Polski Fiat a nejpopulárnějším z nich byla maličká 126p, produkovaná továrnou FSM. Licenční verze Fiatu 126 se od roku 1973 vyráběla až do roku 2000, přičemž vzniklo 3,3 milionu aut (celkem se vyrobilo 4,6 milionu Fiatů 126). Jeden má dokonce i Tom Hanks.
VAZ 2101, alias klasický žigulík, asi není třeba blíže představovat. Licenční verze Fiatu 124, která odstartovala kariéru automobilce z Toljatti, byla extrémně populární nejen v Sovětském svazu, ale třeba i v Československu. Na domácím trhu byla obliba tak vysoká, že ještě v roce 2012 vznikalo modifikované kombi 2104.
Foto: Aktuálně.cz
Jan Matoušek Jan Matoušek
3. 11. 2018 7:21
Auta východního bloku nepřestávají nadšence fascinovat ani více než třicet let po pádu železné opony. Nejde navíc jen o fanoušky z východní, ale také západní Evropy. Naposledy se výrobkům plánovaného hospodářství věnoval britský Autocar, který vybíral nejdivnější vozy ze socialistických zemí. A nemuselo jít vždy o naprosté propadáky, vždyť některé modely Škody či Lady se dostaly i na západní trhy.

Na současnou nabídku Škody se podívejte zde.

 

Právě se děje

před 35 minutami

Zadina z Detroitu bude hrát do poloviny listopadu v Třinci

Hokejový útočník Filip Zadina z Detroitu zahájí sezonu v Třinci. Oceláři se dohodli s vedením Red Wings na zapůjčení šestky draftu z roku 2018 před novým ročníkem NHL. Dvacetiletý odchovanec Pardubic bude v Třinci působit do poloviny listopadu, pak by se měly v zámoří rozběhnout přípravné kempy. V Třinci se Zadina setká s otcem Markem, který je asistentem trenéra Václava Varadi.

K Zadinově angažmá v Třinci výrazně pomohlo, že se sám hráč bude finančně spolupodílet na uhrazení vysoké pojistky. "I když děláme vše proto, aby se sezona rozjela v řádném termínu, nacházíme se v nejisté době. Bylo by velmi riskantní platit velké množství peněz za pojistku pro hráče NHL, když se může stát, že odehraje třeba jen tři utkání," řekl klubovému webu sportovní manažer Jan Peterek.

"Filip se nabídl, že se na té finanční zátěži bude sám podílet. Je to ohromné gesto, kterého si vážíme a ukazuje to, jak moc stojí o to si v Třinci zahrát," doplnil Peterek na adresu talentovaného střelce, který v NHL odehrál 37 zápasů a nasbíral 18 bodů za devět branek i přihrávek.

S Třincem už Zadina trénoval a nyní je jasné, že dres Ocelářů oblékne stejně jako v minulosti jeho otec, který má v jejich barvách na kontě 338 zápasů. "Pro mě to bylo jednoduché rozhodování. Třinec patří v Česku ke špičce. Myslím, že právě tady jsou ty nejlepší podmínky pro hokej v Česku," prohlásil Zadina.

Další zprávy