Praha - Řádově o desítky tisíc se zvýší počet vozů s dieselovými motory v Česku, jejichž majitelům ministerstvo dopravy pošle výzvu k návštěvě autoservisu kvůli podvodnému softwaru. Vyplývá to z informací, které získal online deník Aktuálně.cz z dobře informovaných zdrojů.
Původní počet 101 tisíc nových vozů Škoda, 38 tisíc osobních i užitkových volkswagenů, asi sedm tisíc audi a 1800 seatů totiž ještě navýší automobily, které byly do Česka dovezeny jako ojeté.
"Přesný počet ještě není spočítán, podklady máme pouze od Škodovky," říká mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. U ní by mělo jít zhruba o pět tisíc aut. Celkový počet tak značně navýší dovezené modely Golf, Passat a dalších oblíbených vozů wolfsburgské automobilky.
Naopak v Německu bude počet svolávaných vozů nižší než původně oznámených 2,8 milionu. Při podrobném dohledávání bylo zjištěno, že 400 tisíc aut s podvodným softwarem již v mezidobí ze země zmizelo. Celkově v Evropské unii svolá Volkswagen do servisů zhruba 8,5 milionu naftových vozidel, jichž se týká emisní skandál. Svolávací akce má začít v lednu 2016.
Celá aféra má na koncern Volkswagen značný dopad. Automobilka by se, podle dnešního výroku nového šéfa Matthiase Müllera na shromáždění manažerů firmy v Lipsku, mohla zotavit z nynějšího skandálu s emisemi do dvou až tří let. "Musíme ale upravit svou dlouhodobou strategii do roku 2025," dodal Müller.
Německo nyní přitvrdilo a požaduje, aby svolávací akce byla povinná. Původně měla být kontrola a oprava vozů pro jejich majitele dobrovolná. Jak to nakonec dopadne v Česku, zatím rozhodnuto není.
"České ministerstvo dopravy se nyní obrací na britskou autoritu, kde probíhá homologace vozů Škoda pro evropský trh, s dotazem, jaký postup chce zvolit pro značku Škoda, a bude zjišťovat, jaká řešení celého problému jsou možná," uvedlo v oficiálním prohlášení ministerstvo dopravy.
"Nebudeme přijímat nějaká unáhlená rozhodnutí ohledně povinnosti nebo dobrovolnosti svolávací akce," říká ministr dopravy Dan Ťok. "Musíme v prvé řadě chránit zákazníky, kteří mají vozy s těmito dieselovými motory. Jejich nákupem a provozováním nic neprovedli a za problémy s motory nemůžou. Nicméně jsme nyní v kontaktu s německými a britskými autoritami, se kterými řešíme další postup," dodává Ťok.