Audi Grandsphere: Vize luxusní elektrolimuzíny ujede sama 750 kilometrů bez dobíjení

Audi Grandsphere: Vize luxusní elektrolimuzíny ujede sama 750 kilometrů bez dobíjení
Zobrazit 21 fotografií
Foto: Audi
Martin Přibyl Martin Přibyl
3. 9. 2021 17:37
Audi představilo v předstihu před autosalonem v Mnichově studii velké, čistě elektrické autonomní limuzíny. Jeho technika, s výjimkou pokročilé autonomie, by se na trhu mohla objevit již v průběhu příštího roku.

Grandsphere je druhým z konceptů, které spojuje označení Sphere, první byl autonomní kabriolet Skysphere, který značka představila na výstavě v kalifornském Pebble Beach v průběhu srpna, trojici doplní začátkem příštího roku městské vozidlo Urbansphere.

Proti sobě otevírané dveře a chybějící střední sloupky mají usnadni nástup do interiéru.
Proti sobě otevírané dveře a chybějící střední sloupky mají usnadni nástup do interiéru. | Foto: Audi

Auta spojuje schopnost autonomního řízení na úrovni čtyři, za určitých podmínek a na určitém vymezeném území se mohou řídit sama, řidič ale může kdykoli ovládání auta převzít. Audi pracuje na této technologii se softwarovou divizí koncernu VW Cariad a do sériové podoby ji chce uvést ve druhé polovině tohoto desetiletí.

Stejně jako o měsíc starší Skysphere má kvůli autonomii i Grandsphere specifický interiér, v němž se všechny ovládací prvky včetně volantu a pedálů na přání řidiče objeví. Výrobce tvrdí, že při návrhu auta pracoval zevnitř ven, karoserie se tedy dotvářela podle podoby interiéru.

Podle zvoleného módu se mění způsob ovládání palubních systémů, v autonomním se místo otočného ovladače používají gesta, mění se zobrazení (v autonomním módu lze obrazovku pokrývající celou palubní desku použít pro videokonference) i nastavení sedadel, ty se v manuálním režimu vzpřímí, v autonomním pro větší pohodlí skloní.

Reproduktory zde prý umí hrát tak, aby je slyšel jen cestující na daném místě.

Jakmile se ke Grandsphere posádka přiblíží, otevře dokořán své přední a zadní proti směru otevírané dveře, chybějící B-sloupek okamžitě umocní vzdušný dojem a široký otvor doslova pozve posádku k nástupu dovnitř.

Palubní deska umožňuje přepínání mezi autonomním a "manuálním" módem s volantem.
Palubní deska umožňuje přepínání mezi autonomním a "manuálním" módem s volantem. | Foto: Audi

Auto slibuje i plynulé propojení digitálních světů, pasažéry pozná podle chůze, nastaví pro ně sedadla, a pokud zrovna něco sledovali na tabletu, přenese se jeho obraz na displeje pokrývající palubní desku. Před řidičem se stejným způsobem zobrazí poslední zprávy, které si četl.

Ač je vůz zvenku impozantním kusem dopravního prostředku, který přerůstá i aktuální limuzínu A8 - na délku má 5,35 metru, rozvor je takřka 3,2 metru, je široké (dva metry) a nízké (1,39 metru) - vnitřek je oficiálně veden jako 2+2místný. Zadní lavice je podle vyjádření automobilky spíše "na příležitostné" sezení.

Mezi těmi předními je pod kovovým krytem minibar na dvě sklenky a lahev chlazeného nápoje, ve dveřích jsou brýle pro virtuální realitu. Na úrovni čtyři již řidič nemá za auto odpovědnost…

Použité materiály mají působit luxusně, ale zároveň je řada z nich recyklovaná nebo udržitelně pěstovaná, jako například habrová dýha. Zcela zde chybí kůže. "I to odpovídá progresivnímu chápání luxusu, jehož je trvalá udržitelnost neoddělitelnou součástí," píše se v tiskové zprávě.

Technicky má být Grandsphere postaven na platformě PPE (Premium Platform Electric), která je určena výhradně elektromobilům a do sériové výroby by se měla dostat někdy v průběhu příštího roku. V podlaze jsou baterie s kapacitou 120 kWh, které umožňují dojezd až 750 kilometrů.

Boční okna s vyklenutou horní částí jsou podle Audi "blízké sériové výrobě".
Boční okna s vyklenutou horní částí jsou podle Audi "blízké sériové výrobě". | Foto: Audi

Podobně jako v již vyráběném Audi e-tron GT (to má společně s Porsche Taycan jinou technickou platformu J1) nechybí 800V palubní síť a rychlodobíjení o výkonu až 270 kW. Z pěti na osmdesát procent se díky tomu má obří baterie naplnit za méně než 25 minut.

Slabé nebude ani pohonné ústrojí, dva elektromotory vydají dohromady 530 kW a točivý moment je 960 Nm, zrychlení z nuly na sto nezabere ani čtyři vteřiny.

Komfort posádky pak má zajistit aktivní vzduchový podvozek. Jeho nastavení se přizpůsobí povrchu, který čte vestavěná kamera, nebo průběhu trasy (poloměru zatáček, stoupání, klesání…). Něco podobného již dnes nabízí vrcholné verze spalovacího modelu A8. Obratnosti pak pomůže natáčení zadních kol a vyspělý hliníkový podvozek.

 

Právě se děje

Další zprávy