Samotnému šoférovi autonomní auta parkování jednoznačně usnadní. Představte si, že jedete na akci do centra města. Váš autonomní vůz vás prostě vyloží na místě určení a odjede si zaparkovat. Vyřešeno, žádné nervování při hledání volného stání.
Samořiditelná auta takto mohou dokonce uspořit prostor potřebný k parkování - budou jim stačit menší parkovací místa, nebude třeba nutné u nich po zaparkování otevírat dveře.
Američtí vědci pod vedením profesora environmentálních studií Adama Millard-Balla ale varují před tím, že lidé budou v tomto ohledu robotická auta zneužívat.
Při snaze ušetřit pošlou vůz hledat parkování zdarma, případně ho rovnou nasměrují domů. V extrémním případě by to dokonce mohlo dojít tak daleko, že auta budou jen bezcílně kroužit po okolí. Finančně to totiž vyjde výhodněji než zaplatit parkovné.
"I v případě, že započítáte cenu elektřiny k pohonu autonomního vozu, ztrátu hodnoty, opotřebení auta a jeho údržbu, hodina kroužení vyjde na nějakých padesát amerických centů. To je méně, než kolik stojí parkovací poplatek ve většině malých měst," říká Millard-Ball.
Zatímco dosud tak typicky modré zóny v pražském centru donutily řadu řidičů přesednout do hromadné dopravy, autonomní vozy podle Millard-Balla mohou dopravu v městských ulicích zintenzivnit.
Vědci použili speciální mikrosimulační modely a s využitím dat z centra San Franciska došli k tomu, že by se v takovém případě mohla doba potřebná k cestě do center měst, z nich a v jejich rámci dokonce zdvojnásobit.
Studie kvůli tomu navrhuje zavedení nových poplatků, které vycházejí z londýnského "congestion charge", tedy mýtného za vjezd do centra měst. Tyto poplatky by mohly být založeny na době, kterou auta stráví na městských ulicích - ať už zaparkovaná, nebo v pohybu, nebo i na vzdálenosti, kterou po městě ujedou, a energii, již přitom spotřebují.