Politici stále častěji využívají sociální sítě pro svou politickou kampaň, která nyní, měsíc před sněmovními volbami, nabírá na obrátkách. Tradiční způsoby politické kampaně, jako jsou billboardy, sice stále nekončí, ale přesto je vytlačuje kampaň na sociálních sítích. Ty jsou příležitostí zejména pro mladé kandidáty, jelikož jsou se sociálními sítěmi více spjatí a mají díky nim lepší interakci se svými voliči.
Dlouhodobě nejvíc Čechů používá Facebook, je na něm přes pět milionů z nich. Právě na Facebooku je nejsledovanější Tomio Okamura (SPD). Má na svém účtu 302 tisíc sledujících, čímž překonal i Andreje Babiše (ANO), který jich má o 18 tisíc méně.
Babiš je ale nejaktivnější ze všech volebních lídrů - od začátku července do konce srpna zveřejnil 545 příspěvků, tedy v průměru devět příspěvků denně. To je třikrát více než například lídr ODS Petr Fiala nebo šestkrát více než předseda ČSSD a ministr vnitra Jan Hamáček.
Premiér Babiš ale nedosahuje tolika reakcí u svých příspěvků jako lídr SPD Tomio Okamura. „Z vítězné pětice příspěvků, které v létě nasbíraly nejvíce interakcí, náleží hned čtyři Okamurovi,“ popsala Jitka Adamčíková ze společnosti Newton Media.
Jako příklad uvedla video, které Okamura zveřejnil na svém Facebooku a ve kterém ve sněmovně vyzývá ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO), aby znovu občanům nenasazoval „náhubky“, jak říká respirátorům.
Sledují fanoušci i odpůrci
Rozdíl mezi facebookovými interakcemi Okamury a Babiše spočívá podle Newton Media v tom, že Okamurovy příspěvky sdílí jeho fanoušci, zatímco Babiš sbírá komentáře jak svých podporovatelů, tak i kritiků. To může ve výsledku znamenat, že Okamura díky sdílení osloví mnohem více lidí než současný premiér.
Nicméně Babiš „zvítězil“ v soutěži o nejvlivnější tříslovný příspěvek, a sice svým prohlášením „Zítra řeknu pravdu“. Ten vyvolal přes 40 tisíc interakcí, tedy lajků, komentářů i sdílení. „Zajímavé je, že avizování informace vyvolalo větší zájem a diskusi než informace samotná,“ poznamenal odborník na data a komunikaci David Kursa. Premiér svým příspěvkem avizoval vydání své druhé knihy Sdílejte, než to zakážou.
Po Okamurovi a Babišovi má nejvíc sledujících Ivan Bartoš (Piráti), následovaný Robertem Šlachtou (Přísaha). „Za necelé dva roky dokázal Robert Šlachta získat bezmála 80 tisíc sledujících. Překonal tak například předsedu ODS Petra Fialu, který přes Facebook komunikuje déle než osm let,“ upozornila za Newton Media Jitka Adamčíková. Předehnal také ministra vnitra a předsedu ČSSD Jana Hamáčka, který má svůj facebookový profil starší než 12 let.
Instagram i Twitter zaostávají
Druhou nejpouživanější sítí v Česku je Instagram, je na něm přes dva miliony Čechů. Z lídrů politických stran mu vévodí předseda Pirátů Ivan Bartoš, má více než 40 tisíc sledujících. Druhá je předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová, třetí Tomio Okamura.
Ten je na Instagramu velmi aktivní, od začátku července do konce srpna vytvořil skoro dvakrát více příspěvků než Bartoš a Pekarová Adamová dohromady. Jeho příspěvky ale vyvolávají méně reakcí než příspěvky dalších dvou zmíněných politiků.
Třetí a nejméně používanou sociální sítí je Twitter, je na něm necelého půl milionu Čechů. Zde dominuje premiér Babiš s více než 400 tisíci sledujícími, ale i přesto má nejvíc reakcí na svých příspěvcích předsedkyně TOP 09 Pekarová Adamová. „Na Twitteru jsou úspěšnější představitelé koalice Spolu a Pirátů a starostů. Na této sociální sítí je daleko více zastoupena jejich voličská skupina,“ vysvětlil Kursa.
Podle něj je ale nepoměr mezi počty uživatelů - na Twitteru jich jsou statisíce, na Facebooku miliony. Poslední měsíce ukazují zlepšení sledovanosti například u předsedy KDU-ČSL Mariana Jurečky, některé jeho tweety se vyrovnají i příspěvkům více sledovaných lídrů.