Praha – Obyvatelé metropole se v dohledné době tunelem Blanka či Strahovským tunelem v autobusu nesvezou. Nebylo by to totiž efektivní či technicky možné, vyplývá z dokumentů, které Ropid předložil dopravnímu výboru pražského zastupitelstva.
Ropid prověřil čtyři možné linky. U dvou z nich – ze Smíchova na Vítězné náměstí a z Dejvic do Letňan – záměr ztroskotal na nekompromisním požadavku Prahy 6, která odmítá, aby autobusy měly konečnou v okolí Vítězného náměstí.
Třetí zvažovaná linka by sice mohla vést z konečné Na Knížecí Strahovským tunelem přes Kajetánku a Dědinu na letiště, na Kajetánce by ale měla problém odbočit do Radimovy ulice a vůbec jí projet. Může tak být zavedena až poté, co se křižovatka zrekonstruuje.
Žádná nesplňuje pravidla efektivity
Technicky reálná by sice byla trasa ze Smíchova na Prosek a do Letňan, která by vedla Strahovským tunelem a Blankou se zastávkou na Hradčanské. Podle Ropidu by ale tato linka byla příliš dlouhá, a hrozilo by tak její časté zpožďování. Navíc nemůže konkurovat metru.
"Při neúnosnosti komunikace Radimova a nedostupnosti Vítězného náměstí pro ukončení dalších linek autobusů neexistuje možnost vedení autobusové linky tunely Městského okruhu, která by splňovala kritéria účelnosti a efektivity," uvedl Ropid. Zvažovaných 70 milionů, které by nové linky v Blance a Strahovském tunelu stály, tak město může použít na posílení v jiných částech metropole.
Ropid mezitím vyhodnotil změny v dopravě, které provedl letos na konci prázdnin, a chystá ve veřejné dopravě další úpravy.
Nejvíce se podle něj osvědčila nově zavedená tramvajová linka 15 z Kotlářky na Olšanské náměstí, na kterou si lidé nečekaně zvykli a na níž už jeden vůz přestává stačit. Od dubna by měla posílit na dva vozy v soupravě. "Pokud to bude až od dubna, vejdeme se do naplánovaného rozpočtu a nebudeme potřebovat další prostředky," uvedl Šubrt.
Autobusy za čtvrt miliardy
Ropid zvažuje i posílení linky 119 na letiště, která je ve špičkách často přeplněná. To ale zatím komplikuje malá kapacita smyčky na Nádraží Veleslavín a také uspořádání provozu na letišti. Aby tam totiž mohla na konečné nabrat nové cestující, musí nejdřív po jejich výstupu objet celý areál letiště. "Pokud by areálem letiště projela jen jednou, lze posílení zajistit bez nárůstu objemů prostředků na provoz," stojí v materiálu Ropidu.
Další změny požadují městské části. A to především přidáním či úpravou některých autobusových linek. Ropid jejich požadavky sečetl a došel k sumě 240 milionů korun. Nejčastější je požadavek na posílení linek ve špičkách.
To bude podle Šubrta ale problém, i když velká část požadavků je oprávněných. Výraznějšímu posílení brání podle něj to, že dopravní podnik nemá dostatek řidičů autobusů, a ve špičkách tak není prakticky kapacita na jakékoliv navýšení spojů.
"Větší šanci mají požadavky na posílení mimo špičku," uvedl Šubrt, podle nějž Ropid navrhuje na příští rok dát na úpravu autobusových spojů sto milionů korun. Rozhodnout však bude muset teprve rada města. O požadavcích městských částí měl v úterý jednat i dopravní výbor pražského zastupitelstva. Jenže většina jeho členů nepřišla, a tak musel být zrušen.