Je pracovní den, krátce po půl páté a v Praze vrcholí odpolední dopravní špička. Přeplněná tramvaj linky 26 míří od Strossmayerova náměstí po Letenské pláni směrem na Špejchar. Právě na tamní konečnou nechal dispečer před dvěma minutami mimořádně odstavit jinou tramvaj. Výhybka zůstává přestavená pro odbočení doleva.
Řidič šestadvacítky Miroslav D. ale předpokládá, že je nastavená na jízdu přímo. Od Letné totiž v běžném provozu žádná linka na Špejchar neodbočuje. Neobvyklé situace si nevšimne. A do křižovatky navíc vjíždí velmi rychle.
Tramvaj v křižovatce náhle prudce vyskočí doleva a vykolejí. Po několika metrech se převrací na pravý bok a nekontrolovatelně po něm klouže ulicí ještě dalších deset metrů. Dostává se do protisměru, kde naráží do projíždějícího auta, sloupu veřejného osvětlení a zábradlí u chodníku. Kolem srší jiskry a je cítit kouř, zvedají se oblaka prachu. Zdemolovaný vůz končí celých 25 metrů od místa, kde opustil koleje.
Několik cestujících vypadává odstředivou silou ze zadních dveří a končí pod tramvají, která je rozdrtí. Ani přes rychlý zásah už jim nelze nijak pomoci. Na místě umírá šest lidí, sedmý pak po převozu do nemocnice. Dvanáct lidí končí s těžkými zraněními v pražských nemocnicích, dalších 43 lidí včetně řidiče má lehká zranění.
Vyšetřování potvrzuje prvotní informace o chybě řidiče. Do výhybky vjel rychlostí zhruba 40 až 45 kilometrů v hodině, více než dvojnásobně rychleji, než mu povolují předpisy. Nepodíval se ani na skutečné nastavení výhybky, přestože to byla jeho povinnost.
Necelý rok po nehodě pražský dopravní podnik vyřazuje z provozu poslední tramvaje typu Tatra T1. Krok se dává do souvislosti i s nehodou na Špejcharu. Skutečností však bylo, že tyto vozy byly po téměř třech desítkách let ve špatném stavu.
Šlo o první typ československých tramvají vyráběných v 50. letech podle amerického vzoru. Konkrétně havarovaný vůz byl vyroben v roce 1956. Poslední kusy dojezdily v Plzni až v roce 1987.
Dnešní tramvaje umí nehodě zabránit
Příliš rychlá jízda přes výhybky bývala jednou z opakovaných příčin nehod. U nových typů tramvají by k takové situaci ale již dojít nemělo. Jsou vybavené zařízením, které vůz na výhybkách a v obloucích automaticky zpomalí. Řidiči dovolí zrychlit až ve chvíli, kdy místem projede poslední část vozu.
Druhou novinkou jsou takzvané rychlostní výhybky, které umožňují průjezd za určitých podmínek až 50kilometrovou rychlostí. První taková se v Praze objevila před devíti lety na křižovatce Prašný most, shodou okolností jen kousek od místa tragické nehody na Špejcharu.