Londýn - Nick Murton nedávno letěl s aerolinkami easyJet z britského Gatwicku do Edinburghu. Čekal, že za dvě zpáteční letenky zaplatí v přepočtu 3388 korun. Nestalo se. Při placení a po příjezdu na letiště zjistil, že konečná cena je o 1624 korun vyšší.
"Měl jsem vztek, protože těsně před potvrzením online platby na mě vyskočila nabídka s dodatečnými poplatky. Za platbu debetní kartou to bylo (v přepočtu) 224 korun, za platbu kreditní kartou 364 korun," řekl rozhořčený zákazník listu The Guardian.
Právě takové kontroverzní praktiky aerolinek, ale třeba i železničních dopravců, počítajících s "dodatečnými" poplatky, se teď chystá prošetřit Evropská komise. Její viceprezident Siim Kallas, který je zároveň komisařem pro dopravu, uvedl, že stále častější nabídky údajných atraktivních a levných cen, jsou znepokojující.
Nenápadné poplatky...
Vztek Nicka Murtona ještě zesílil, když ráno dorazil na letiště. Dozvěděl se, že pokud si chce svůj malý kufr na kolečkách vzít do letadla, musí aerolince zaplatit dalších 200 korun. To samé platí i pro zpáteční cestu.
"Cítím se naprosto okraden. Samozřejmě mi na letišti řekli, že vše bylo vysvětlené na webové stránce. Jejich ceník a podoba stránek jsou ale natolik komplikované a netransparentní, že jsem tam nic takového neviděl," stěžoval si.
To by se ale mělo změnit. Kallas má totiž obdobný názor jako Murton. Cena by podle něj měla odrážet konečnou výši, kterou zákazník za letenku nebo jízdenku zaplatí. Viditelná by měla být po celou dobu objednávky. Přestože současné právní normy zákazníkům neumožňují, aby se proti nejasnému oceňování efektivně bránili.
Evropská komise proto teď zpracovává studii, která by měla do podzimu ukázat, jak podobným praktikám zabránit a zda je potřeba přijmout v rámci EU nějaká nová pravidla. "Pasažéři mají za cenu letenky právo na základní služby. Je nutné zavést transparentní ceny," dodal Kallas.
Podle britského poslance Briana Simpsona měla komise zasáhnout už dřív. "Nepůsobí na mě férově fakt, že například aerolinky Ryanair chtějí po zákaznících poplatek na případné kompenzace, které by musela firma platit v souladu s legislativou EU chránící pasažéry. Zákazníci by neměli platit za obchodní rizika Ryanairu," řekl Simpson Guardianu.
... obrovské tržby
Nick Murton nedokáže pochopit, proč musel aerolince easyJet platit za použití debetní nebo kreditní karty. "Oni po mně chtějí peníze za to, že jsem se rozhodl u nich koupit letenky? Pokud vím, samotná transakce stojí pár pencí. Také se živím obchodem a nikdy jsem zákazníkovi neúčtoval dodatečné poplatky za to, že se mi vůbec rozhodl platit," uvedl Murton.
Zdánlivě nedůležité poplatky představují pro britské cestovní kanceláře - a hlavně aerolinky - obrovský příjem. Jen v roce 2009 na poplatcích za online transakce vydělaly podle statistik britského ministerstva obchodu 300 miliónů liber, tedy skoro 8 miliard korun.
"Je nejvyšší čas, aby se na to Evropská komise podívala. Pasažéři by neměli platit přehnané a nespravedlivé poplatky, navíc za platbu kartou, což je služba, kterou aerolinky vůbec nezprostředkovávají," uvedla Monique Goyensová, generální ředitelka Evropské zákaznické organizace.