Sedm let stará chyba zabila v letadle 520 lidí

Martin Novák Martin Novák
8. 8. 2011 9:35
Seriál Aktuálně.cz: 12. srpna 1985 narazil boeing japonské společnosti JAL do hory
Foto: Radim Klekner

* V novém seriálu se Aktuálně.cz vrací k ne zcela vyjasněným či spory opředeným leteckým tragédiím * Pohled do historie dokládá, že mnoho katastrof se odehraje v letních měsících, od konce května do začátku srpna * Třetím dílem našeho seriálu je tragický příběh letu společnosti Japan Airlines číslo 123, od kterého 12. srpna uplyne šestadvacet let

Tokio - Blíží se 12. srpen a to je datum, které v Japonsku připomíná jednu z velkých tragédií v novodobé historii země. Největší leteckou nehodu v dějinách Asie a největší leteckou havárii světa, do které byl zapojen jen jeden stroj.

Na palubě Boeingu 747 na lince z Tokia do Ósaky zemřelo před šestadvaceti lety 520 lidí. Kvůli tomu, že technik špatně opravil součástku v zadní části stroje v roce 1978.

SERIÁL O LETECKÝCH NEŠTĚSTÍCH

U Tripolis se zřítil Airbus

 

Zde si můžete přečíst první dva díly seriálu:

Velká rána

Nehodu, která svým průběhem zůstává v dějinách letecké dopravy naprosto ojedinělá, vysvětlili vyšetřovatelé po dlouhém bezvýsledném pátraní až poté, co nahlédli do archivních záznamů o dotyčném letadlu.

Let společnosti Japan Airlines číslo 123 spojoval tokijské letiště Haneda s Ósakou. To není daleko, ani ne hodina letu, ale v Japonsku se i na krátké vzdálenosti nasazují často obří letadla.

Zaplněný boeing odstartoval dvanáct minut po šesté večer místního času a po dalších dvanácti minutách letu se ozvala velká rána.

Nikdo netušil, co se stalo, ale bylo jasné, že něco velmi vážného. Na palubě poklesl tlak a letadlo se stalo hůře ovladatelným. Nefungovaly přístroje v pilotní kabině, "odešla" hydraulika.

Posádka ale nevěděla proč. Podle záznamů z černé skříňky se kapitán domníval, že se utrhl podvozek. Pak je napadla další verze, že výbuch v nákladní části utrhl dveře.

Pasažéři už museli dýchat pomocí kyslíkových přístrojů, ale někteří bohužel nemohli, protože jim přístroje nefungovaly.

Kvůli poruše hydrauliky se ale letoun stal neovladatelným. Prudce stoupal, vyrovnal se a zase klesal, piloti ho už nemohli dostat pod plnou kontrolu.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Dispečeři radili zkusit přistání v Nagoji, kapitán se ale rozhodl letět zpět do Tokia a tam nouzově přistát na delší ploše.

Náraz do hory

Bylo to ale nad jeho síly. Boeing se znovu prudce propadl už blízko nad zem, v jednu chvíli klesal rychlostí téměř jednoho kilometru za minutu. Po půlhodině marného zápasení a zmítání ve vzduchu se stroj roztříštil o horu Takamagahara, vysokou skoro dva tisíce metrů. 

Některé chvíle v pilotní kabině zachycuje zvukový záznam z černé skříňky, který Japonsko později zveřejnilo.

(Záznam si můžete poslechnout zde).

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Tragédii přežili čtyři lidé, kteří seděli shodně v levé části letadla mezi řadami 54 a 60. Dvě ženy a dvě dívky. Přeživších by patrně bylo více, kdyby dostal povolení k pátrání v místě americký vrtulník Huey, který k hoře přiletěl z nedaleké základny.

Pomoc přišla ráno. Pozdě

Japonci se ale chtěli podílet na záchranářských pracích sami a odmítli americkou pomoc. Japonské týmy pak dorazily až druhý den ráno. Nespěchaly na základě mylných informací, že nehodu nikdo nepřežil.

Na snímku amatérského fotografa je vidět utržená kýlová plocha boeingu japonských aerolinií.
Na snímku amatérského fotografa je vidět utržená kýlová plocha boeingu japonských aerolinií. | Foto: Martin Novák, Archív

Podle jedné z žen, která přežila, pád letadla přežilo více lidí. Ale zemřeli, než se dostavila pomoc. I lékaři později potvrdili, že včasná pomoc by zachránila více osob.

Z náhodně pořízené fotografie jednoho amatérského fotografa vyšetřovatelé odvodili, že boeing přišel o hydrauliku kvůli tomu, že se mu utrhla kýlová plocha na konci. Jelikož tudy procházejí hydraulické hadice, příčina ztráty hydrauliky byla vysvětlena a zmizelý kus letounu našli pak námořníci v moři.

Zbývalo zjistit, proč se tak stalo. Odhalil to záznam o starších opravách. Stroj měl totiž problém v roce 1978, kdy během přistání škrtl zádí o letištní plochu.

Technici museli poté vyměnit část zadní tlakové přepážky, která udržuje tlak na palubě.

Udělali to však špatně, místo tří řad nýtů ji připevnili pouze jednou. Takže se postupně uvolňovala a nakonec pod velkým tlakem praskla. Po sedmi letech, 12. srpna 1985 v 18:24 tokijského času...

Společnost Japan Airlines rodiny obětí havárie odškodnila, ale musela přestát velkou kritiku a potýkala se s přechodným poklesem zájmu cestujících.  

Nehoda na hoře Takamagahara zůstala příkladem toho, že když se letadlo zřítí vinou lidské chyby, nemusí jít vždy jen o chybu pilota.

 

Právě se děje

před 5 minutami

Španělské fotbalistky vstoupily do stávky, podpořil je Griezmann

Španělské prvoligové fotbalistky vstoupily v sobotu do stávky. Dva zápasy musely být odloženy, poté co hráčky splnily svou hrozbu z října. Fotbalistky se snaží o vyjednání nové kolektivní smlouvy s kluby, podpořila je i hvězda Barcelony Antoine Griezmann.

Fotbalistky si stávku odhlasovaly drtivou většinou na shromáždění 23. října. Poté, co ani další jednání nevedla k zažehnání sporu, ohlásila hráčská asociace AFE, jež zastupuje muže i ženy, v sobotu začátek stávky. "Dnes říkáme my fotbalistky dost!" uvedla na videu asociace reprezentační brankářka Mariasun Quiňonesová se San Sebastianu.

Svým kolegyním poslal slova povzbuzení francouzský mistr světa Griezmann, jenž hraje ve Španělsku celou profesionální kariéru. "Kamarádky z ženského fotbalu, které stávkují za svá práva, mají mou plnou podporu. Hodně štěstí!" napsal na twitteru bývalý hráč San Sebastianu a Atlética Madrid, jenž od letoška působí v Barceloně.

Fotbalistky požadují po klubech zvýšení minimální roční mzdy z 16.000 eur (přes 400.000 korun) na 20.000 eur (přes 500.000 korun). Největším problémem byla nicméně dohoda ohledně platů při částečném úvazku - hráčky chtěly minimálně 75 procent z plného profesionálního úvazku (12.000 eur), kluby byly ochotny jednat maximálně o 50 procentech (8000 eur).

Ve španělské lize hraje 16 týmů, ale jen několik je plně profesionálních. K nejúspěšnějším klubům patří podobně jako mezi muži Barcelona a Atlético Madrid. Real Madrid bude mít svůj ženský tým od příští sezony.

Ženský fotbal zažívá ve Španělsku boom od roku 2015, kdy se národní tým poprvé představil na mistrovství světa. Do ženského fotbalu začali poté proudit sponzoři a výrazně se zvýšil mediální zájem. Na zápas žen Atlética proti Barceloně přišlo v minulé sezoně na stadion Wanda Metropolitano přes 60 tisíc diváků.

Další zprávy