vláda

Z italské vlády odcházejí dvě ministryně, zemi hrozí ústavní krize

Z italské vlády odchází dvě ministryně z menší koaliční strany Italia Viva (IV). Vůdce strany a bývalý premiér Matteo Renzi očekává od premiéra Giuseppeho Conteho plán vládních aktivit do konce volebního období v roce 2023. Strana je klíčová v Senátu, kde bez ní kabinet nemá většinu, uvedla agentura ANSA. Italské vládní koalici nyní hrozí rozpad, podle italských médií je ale nepravděpodobné, že by vládní krize vyústila v nové volby.

"Politickou krizi neotevřela Italia Viva, ta je otevřená už mnoho měsíců," uvedl Renzi na tiskové konferenci. Vůdce strany Italia Viva zopakoval své požadavky, mezi kterými je i čerpání prostředků z Evropského stabilizačního mechanismu (ESM). To zásadně odmítá jedna z dalších vládních stran - Hnutí pěti hvězd. Renzi neodmítl další účast ve vládní koalici po jednání s dalšími koaličními stranami a premiérem; vyloučil naopak podporu kabinetu, který by sestavily pravicové strany.

Italskou vládu opustí ministryně zemědělství Teresa Bellanovaová a ministryně pro záležitosti rodin a rovné příležitosti Elena Bonettiová. Italia Viva má v Senátu 18 mandátů, bez kterých stávající kabinet nemá v horní komoře většinu. Italská média spekulují, že by premiér Conte mohl nahradit stranu Italia Viva skupinou nezařazených senátorů. Otevřenou otázkou zůstává, zda demisi podá i samotný premiér, a tím i celá vláda.

Zdroj: ČTK

Vládní dluh za 3. čtvrtletí stoupl na 2,2 bilionu korun

Vládní dluh ČR stoupl ve 3. čtvrtletí meziročně o 386,4 miliardy Kč na 2,1709 bilionu korun. Proti loňskému druhému čtvrtletí, kdy byl nejvyšší za posledních 20 let, ale mírně klesl. Míra zadlužení vzrostla oproti loňsku z 31,5 procenta hrubého domácího produktu (HDP), který představuje výkon české ekonomiky, na 38,4 procenta. Důvodem jsou opatření proti koronaviru. Vyplývá to z údajů, které v pondělí zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Zdroj: ČTK

Vláda schválila návrh smlouvy k výstavbě D4 formou PPP projektu

Vláda v pondělí schválila návrh koncesionářské smlouvy k výstavbě a provozu části dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Návrh dostane nyní Poslanecká sněmovna, v případě schválení smlouvy by stavba měla začít v březnu. Na Twitteru to oznámilo ministerstvo dopravy. Část D4 by formou PPP mělo postavit a následně provozovat francouzské konsorcium DIVia, které tvoří firmy Vinci a Meridiam. V soutěži uspělo s nabídkou 16,55 miliardy korun. V Česku jde o první PPP projekt, kdy dálnici postaví a následně bude provozovat soukromá firma.

Vítězné konsorcium by mělo postavit 32 nových kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem, které následně bude 25 let provozovat a udržovat spolu s dalšími už postavenými navazujícími 16 kilometry. Stavebně a projekčně bude za projektem stát česká stavební společnost Eurovia.

Systém PPP předpokládá financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době i zcela převzít. V minulosti všechny pokusy o dálniční stavby v ČR formou PPP neuspěly.

Zdroj: ČTK

Vláda schválila zákon podporující ekologické vozy, zákon musí ještě schválit parlament a podepsat prezident

Vláda v pondělí schválila návrh zákona o podpoře nízkoemisních vozidel, který stanovuje minimální podíl vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi při zadávání veřejných zakázek nebo k zajišťování veřejné dopravy. V tiskové zprávě o tom informovalo ministerstvo pro místní rozvoj. Zákon musí ještě schválit parlament a podepsat prezident.

"Na silnicích se tak výrazně zvýší počet ekologických vozidel používaných státem, kraji či obcemi. Rovněž se výrazně navýší počet ekologických vozidel používaných dopravci k zajišťování dopravní obslužnosti. Veřejný sektor půjde v tomto směru soukromému příkladem," uvedlo ministerstvo.

Minimální podíl ekologických vozidel do konce roku 2025 je stanoven pro osobní automobily a lehká užitková vozidla 29,7 procenta, pro autobusy 41 procent a pro nákladní automobily devět procent. V dalším období do konce roku 2030 se limity dále zvýší. "Poloviny podílu stanoveného pro autobusy bude muset být dosaženo bezemisními vozidly," dodalo ministerstvo.

Zdroj: ČTK
Pokračovat