Praha - Ministerstvo dopravy definitivně schválilo podobu železničního spojení na pražské letiště.
Přestavba nynějšího spojení na plně elektrifikovanou dvoukolejnou trať má vyjít na 19,5 miliardy korun. Uvedla to Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
Trať povede z Masarykova nádraží přes Negrelliho viadukt do Stromovky a dál tunelem do Dejvic.
Poté preferuje úřad mezi Dejvicemi a Veleslavínem vést trať částečně v tunelu a dále do Kladna, za zastávkou Praha-Ruzyně má být odbočka na letiště.
Městská část je proti
Tuto variantu jako nejvhodnější možné řešení prezentoval už před měsícem ministr dopravy Dan Ťok (ANO) na setkání s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) a pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO).
Vybraná varianta nicméně naráží na nesouhlas vedení radnice šesté městské části, která požaduje, aby budoucí mnohem více frekventovaná trať vedla přes tuto městskou část tunelem. Tato varianta by ale byla podle Ťoka o 3,5 miliardy korun dražší.
"Chápu přitom potřeby Prahy 6 a chci jí vyjít vstříc, zároveň ale musíme obhájit ekonomickou efektivitu stavby, jinak nepůjde z evropských fondů financovat," řekl Ťok. S prvními částmi stavby by se mohlo začít za tři roky.
Z centra na letiště za 27 minut
Tratí by během dopravní špičky mohlo projet šest párů vlaků, z centra města na letiště by se měl cestující dostat do 27 minut, uvedla SŽDC. Výsledná podoba spojení vychází ze studie efektivity, kterou prováděla právě správa železnic.
Podle ní by alternativní napojení letiště metrem nemělo dostatečnou kapacitu a naopak tramvaj by na letiště jela výrazně déle a byla by pomalejší než autobusové spojení, které na letiště v současnosti jezdí.
O modernizaci trati do Kladna a vybudování železničního spojení na letiště v Ruzyni se mluví už od 90. let.
Nová není ani varianta spojení přes Dejvice a Veleslavín, ministerstvo dopravy ji preferuje už přes rok, přestože studie proveditelnosti zohledňovala i jiná řešení.
Mimo jiné i možnost vést vlaky z letiště přes takzvaný Pražský Semmering, tedy železnici mezi Smíchovem a Řepy. To by mělo výhodu v tom, že by spoje končily nikoliv na Masarykové nádraží, ale na hlavním nádraží.