Praha - Nechcete se při letošní letní olympiádě mačkat v přecpaných ulicích Londýna? Přijeďte místo toho do Prahy, vzkazuje magistrát Londýňanům.
Na dovolenou v Praze chce magistrát nalákat ty obyvatele britské metropole, pro které je olympiáda spíše komplikací a rádi by se jí vyhnuli. Takzvaní "Olympic avoiders" se už několik měsíců předem sdružují na sociálních sítích a dávají si tipy, kam v době konání her vyrazit.
"Jistá část obyvatelstva z metropole prchá, vychází to i ze zkušenosti z jiných pořadatelských měst. Londýn má téměř osm milionů obyvatel, takže tito lidé mohou tvořit relativně vysoká čísla," popsal radní pro kulturu Václav Novotný (TOP 09).
Praha proto připravila propagační kampaň za 2,4 milionu, která bude v květnu Londýňany přesvědčovat, aby vyjeli právě do Prahy. Nechává si zpracovat vizuály, které napodobují oficiální reklamu na olympiádu a lákají na alternativní hry v Praze.
"Je to dělané trochu odlehčenou formou. Objevují se tam disciplíny jako šplhání po věžích nebo pití piva," popsal Novotný. Přesnou podobu reklamy zatím magistrát nepředstavil.
Právě londýnská kampaň dobře demonstruje změnu, kterou nové vedení Prahy v turistické propagaci zavádí. Hlavní město za ni ročně utratí 75 milionů ročně, což je polovina toho, co vybere od hotelů za ubytovací kapacity.
V minulosti se tyto peníze dávaly do obřích projektů za desítky milionů nebo na reklamy cílené pouze na bohaté turisty. Na letošní rok Praha připravila několik menších a přesně zacílených projektů.
Praha chce oslovit především turisty, kteří do ní přijíždějí na vlastní pěst. "Většinu návštěvníků Prahy tvoří individuálové, kteří nepotřebují cestovní kancelář a vše si najdou sami na internetu," myslí si Novotný.
Právě k nim míří tříměsíční bannerová kampaň na internetových serverech za sedm milionů korun Get pragued. Přilákat má turisty z tradičních trhů, jako je Německo, Anglie, Itálie, USA nebo Rusko, ale i z rozvíjejících se destinací, jako Izrael, Jižní Korea nebo Turecko.
Od začátku roku Praha také organizuje pobyty pro zahraniční novináře celkem za sedm milionů. "Jde o jeden z nejefektivnějších způsobů propagace, v jiných zemích zcela běžný," uvedl František Cipro, ředitel Odboru zahraničních vztahů.
Podpora kongresů
Více než 6 milionů dá Praha na propagaci kongresové turistiky. "Je to ten nejlukrativnější byznys, kongresový turista zaplatí až třikrát tolik, co ten běžný," popsal Cipro. Pořadatel kongresu totiž většinou vybírá dražší hotely a restaurace než individuální turista.
"Kromě ubytování a jiných věcí je také potřeba započítat útratu za pronájem sálů, catering a doprovodné služby," vypočítává Lenka Žlebková, ředitelka Prague Convention Bureau, sdružení firem, které kongresová turistika živí. Praha jako podporu kongresové turistiky už v loňském roce schválila zlevněné kongresové jízdné v MHD.
Naopak u ledu je zatím propagace Prahy pomocí videoklipů ve vysílání světových televizí za 6 milionů. Podle Cipra město nyní zvažuje, zda se taková kampaň městu vyplatí. "Aby to mělo efekt, muselo by se do toho investovat podstatně více peněz," uvedl. Novotný navíc upozornil na to, že tato kampaň je zbytečně obecná.
Podle Novotného by hlavní město nemělo dělat příliš drahé kampaně a soustředit se jen na bohaté turisty. Naráží tak na dvě kritizované zakázky, které pražský magistrát uzavřel ještě za bývalého primátora Pavla Béma (ODS).
Kvůli obří kampani za 50 milionů z roku 2010 dokonce ministerstvo financí podalo trestní oznámení. Do tendru se totiž přihlásil jen jeden kandidát a existuje podezření, že více než třetina peněz na tuto zakázku se "ztratila".
S pochopením se nesetkal ani starší propagační klip, který Praha natočila s topmodelkami Petrou Němcovou a Taťánou Kuchařovou. Představoval Prahu jako luxusní město.
Podle Novotného většinu pražských turistů tvoří lidé s průměrnými příjmy. "Musíme se oprostit od toho, že převrátíme návštěvnost na úplně jiný segment. Nemůžeme žít v iluzích, že sem budou jezdit samé modelky a milionáři," konstatoval radní.