Promopro II: Policie jde po propagační kampani Prahy

Sabina Slonková
26. 4. 2011 6:00
Ministerstvo financí objevilo nesrovnalosti v padesátimiliónové zakázce
Exprimátor Pavel Bém nemá o nějakých chybách ani tušení.
Exprimátor Pavel Bém nemá o nějakých chybách ani tušení. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Mělo jít o unikátní kampaň, kterou chtěli pražští radní oživit cestovní ruch v hlavním městě, nakonec ale zakázka za bezmála padesát milionů korun skončila na stole protikorupční policie.

Nesrovnalosti ve financování loňské „imageové kampaně" Prahy odhalilo ministerstvo financí. Podle zjištění Aktuálně.cz mají analytici resortu podezření, že více než třetina peněz určených na zakázku „cestou" někde zmizela.

Ministerstvo financí už proto kvůli zakázce podalo trestní oznámení, které řeší protikorupční služba policie.

„Trestní oznámení nám bylo postoupeno v lednu letošního roku, od té doby probíhá šetření v této věci," potvrdila mluvčí policejního prezidia Pavla Kopecká.

Letos je to už druhý známý případ, kdy ministerstvo financí podalo trestní oznámení kvůli zacházení s veřejnými penězi.

V lednu předalo policii případ Promopro - kauzu, v níž jde o 150 milionů, které se podle analytiků ministerstva „ztratily" v době, kdy tým Alexandra Vondry zajišťoval aktivity spojené s českým předsednictvím EU.

Pochyby byly od začátku

Lukrativní zakázku na „Imageovou reklamní kampaň hlavního města Prahy v zahraničí 2010" přidělili pražští radní reklamní společnosti Onyx Advertising loni v květnu. Smlouvu pak podepisoval ředitel odboru kultury, památkové péče a cestovního ruchu magistrátu Jan Kněžínek.

Oč v příběhu jde?
Autor fotografie: Reuters

Oč v příběhu jde?

  • Pražští radní loni přidělili zakázku na propagaci hlavního města společnosti Onyx Advertising
  • Firma na akci dostala padesát milionů korun
  • Do soutěže se nikdo jiný nepřihlásil
  • Analytici ministerstva financí objevili v zakázce nesrovnalosti
  • Kalouskův úřad proto podal trestní oznámení
  • Analytici mají podezření, že část peněz se "cestou ztratila"
  • Firma i bývalé vedení města ale pochybnosti odmítají

Společnost Onyx Advertising byla jediným uchazečem, nikdo jiný se do výběrového řízení nepřihlásil.

Desetimilionové investice do kampaně, která byla už několikátá v pořadí, kritizovala už v samotném počátku opozice. Výhrady ale měli i někteří experti na cestovní ruch, podle nichž ani předchozí obdobné akce davy turistů do Prahy nepřilákaly.

Opoziční zastupitelé pak napadli i samotný průběh soutěže. „Výběrové řízení vyvolávalo dojem, že jde o zakázku šitou dopředu na míru jedné reklamní agentuře," konstatoval tehdejší zastupitel a dnešní poslanec ČSSD Petr Hulinský.

To je ale překvapení

Zakázka byla uzavřena za éry bývalého pražského primátora Pavla Béma a ten uvedl, že o žádných pochybnostech o průběhu kampaně nemá tušení.

"Svým kolegům v Radě můžete pouze a jenom věřit, že udělají to nejlepší, co umí. Taktéž svým podřízeným. Vlastní hodnocení imageové kampaně jsem neviděl, čili těžko ji mohu seriózně hodnotit a soudit," napsal Aktuálně.cz dnešní poslanec Bém.

Rovněž zástupci společnosti Onyx Advertising, která propagaci Prahy připravovala, podezření ministerstva financí odmítají. Jak sami tvrdí, to, že byli v soutěži jediní, je i pro ně překvapení.

„Pakliže jsme byli jediní, tak to velmi překvapilo i nás. My jsme se výběrového řízení zúčastnili na základě veřejné soutěže, která byla dostupná všem," říká za společnost Martin Kula.

Policie zatím zástupce firmy nekontaktovala. „A popravdě řečeno ani nevidím důvod," dodal Kula.

Firma přitom zakázku nepřipravovala výhradně "na své triko", ale najímala si subdodavatele. Podle Kuly jim Onyx Advertising přeposlal z celkové částky od magistrátu 31,5 milionu bez DPH, tedy přes dvě třetiny celé sumy.

Na otázku, zda může zaručit, že odvedená práce odpovídala fakturám, Martin Kula odpověděl:  „Naši dodavatelé poskytují plnění odpovídající schválenému plánu a budgetu."

Co jsme schopni vymyslet

Akci na propagaci hlavního města v zahraničí opakovaně prosadili pražští občanští demokraté. „Je nutné turistický ruch podpořit všemi možnými, dostupnými, známými prostředky, které jsme schopni vymyslet," obhajoval projekt tehdejší radní pro oblast kultury Ondřej Pecha (ODS).

Za padesát milionů si Praha pro loňský rok objednala propagaci například na Eurosportu, slovenské Markíze a v čínském Travel Channel.

Součástí kampaně byly také objednávky na plakáty v Itálii, Španělsku, Francii, Velké Británii a Číně. Peníze měly být využity i na propagaci na internetu a v magazínech některých leteckých společností.

 

Právě se děje

Další zprávy