"Jsme první městská část, která se ptá svých obyvatel na jejich názor ohledně sdílených elektrokoloběžek. Výsledek ankety není překvapením, z reakcí našich obyvatel vím, že mnohým vadí, když se elektrokoloběžky povalují na různých místech a jezdí se na nich po chodnících mezi chodci," řekl místostarosta Jan Korseska (ODS).
Výsledek ankety není pro vedení radnice závazný. Podle Korsesky jej nicméně vezme v potaz při dalších jednáních s provozovatelem, firmou Lime. Jednání se mají týkat toho, jak co nejrychleji odstraňovat špatně zaparkované koloběžky.
Dále bude radnice od firmy chtít, aby doložila dohodu se Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých (SONS) a potvrzení od ministerstva dopravy, že jsou způsobilé jezdit po silnicích.
Přestože městská část provoz koloběžek na svém území zakázala, podle radnice není zákaz dodržován. Po magistrátu tak chce, aby nastavil pravidla provozu elektrokoloběžek.
Dohody se snažíme plnit, tvrdí provozovatel koloběžek
Provozní manažer Lime Ondřej Široký připomíná, že společnost v minulosti s hlavním městem uzavřela memorandum, které plní. "Praha 2 si jako jediná městská část klade podmínky nad rámec tohoto memoranda a požaduje splnění dalších bodů. Jmenovitě je to písemná dohoda se Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých a dále blíže nespecifikovaná certifikace koloběžky. Tyto body se samozřejmě snažíme v maximální míře plnit," řekl Aktuálně.cz Široký.
S organizací nevidomých podle něj firma pravidelně jedná. "Na základě doporučení SONS upravujeme samotný provoz služby, tedy zejména zóny s omezeným parkováním. Jednáme také s nadací Světluška, se kterou pracujeme na možných způsobech podpory osob se zrakovým postižením," dodal Široký.
Manažer Lime se také pozastavil nad tím, že Praha 2 chce nastavovat politiku podle ankety, které se z 49 tisíc obyvatel městské části zúčastnilo jen necelých 400 lidí. "Věříme, že v jednadvacátém století nebude městská část nastavovat politiku na základě ankety, v rámci které bylo nutné vystřihnout kupónek z papírových radničních novin a dojít s ním osobně k hlasovací urně na radnici," říká Široký.
Hlavní město se už před prázdninami domluvilo na pravidlech s firmou Lime. Zeleno-bílé koloběžky začaly v Praze jezdit loni na konci září a s jejich provozem jsou spojeny stížnosti.
Lidé kritizují především to, že jezdí a parkují na chodnících. Vzniknou tak pro koloběžky dva druhy zón, kdy v případě první se koloběžka vypne, pokud do ní řidič vjede. Druhé zóny budou zelené a budou vymezeny pro parkování koloběžek.