Praha – Pražský dopravní podnik začne testovat tříčlánkový autobus VanHool AGG 300, který měří téměř 25 metrů a pojme až 181 cestujících. Podle informací, které dopravní podnik zveřejnil na Twitteru, by se měl v ulicích začít objevovat v polovině listopadu na lince 119 vedoucí na Letiště Václava Havla. Test potrvá zhruba čtyři měsíce.
Mluvčí společnosti ROPID Filip Drápal přiznal, že autobusová linka z Veleslavína na letiště je v současné podobě na hranicí své kapacity. "Roste počet cestujících a my už moc nemůžeme zkracovat intervaly. Linka 119 tam navazuje na každé metro," říká. Případné posilové autobusy mimo interval metra by podle Drápala na letiště jezdily prázdné.
Podle testování, které ROPID na lince provedl, dokážou nynější kloubové autobusy komfortně převézt 90 až 115 cestujících v závislosti na množství zavazadel.
"Kdybychom do autobusu VanHool běžně dostali 150 lidí v nějakém komfortu přepravy, tak už je to de facto o 30 až 50 lidí víc. A to už je opravdu velký zisk," vysvětlil Martin Šubrt ze společnosti ROPID. Belgický výrobce v technické dokumentaci uvádí, že autobus pojme až 181 cestujících.
V první fázi testování se bude zjišťovat jeho průjezdnost Prahou. "Máme trochu problémy na Evropské. Zastávky kolem Dědiny mají zálivy, které byly dimenzovány na standardní autobusy, takže tam očekáváme problémy," přiznává Šubrt. Poté podnik zaučí několik řidičů a autobus začne naostro převážet cestující.
"Tento typ autobusu jezdí v mnoha evropských zemích. Dánsko, Švédsko, v Německu například v Hamburku a v Rakousku třeba v Linci," říká jednatel firmy Unitesta Jan Starosta, která belgického výrobce v Česku zastupuje.
Praha musela pro provoz nového autobusu zajistit výjimku, protože podle vyhlášky ministerstva dopravy provoz takto dlouhého autobusu není povolen.
Není to poprvé, co Praha testuje autobus, který vyžaduje výjimku z předpisů. Na začátku letošního roku testovala vůz Mercedes-Benz Capacity L, který měří téměř 21 metrů. Na rozdíl od autobusu VanHool byl Mercedes pouze dvoučlánkový.