Praha - Úspora 400 milionů korun ročně. Takovou částkou se už v červnu chlubil pražský magistrát, když odsouhlasil změny jízdních řádů veřejné dopravy.
Jenže se ukazuje, že jde pouze o virtuální číslo. Dopravní podnik ještě 14 dní před zavedením změn nemá tušení, kolik peněz se vlastně ušetří.
A podle profesora Petra Moose z Českého vysokého učení technického, který na změny jízdních řádů zpracovával oponentní posudek, je možné, že se ve výsledku neušetří vůbec nic.
ČVUT vypočítal ušetřené náklady kolem 300 milionů korun. Jenže podle dopravních expertů je potřeba počítat také s poklesem tržeb, který s sebou rušení linek a omezení služeb pro cestující zřejmě přinese.
"Tím, že to není dostatečně připravené, podpoříme individuální automobilovou dopravu. Oni sice mohou ušetřit na nákladech, ale stejnou částku mohou tratit na tržbách. Bojím se, že to bude mít na počet cestujících velký dopad," myslí si Moos.
Ani dopravní podnik a Ropid zatím nedokážou konečné úspory vypočítat. "Přesnou kalkulaci budeme mít až po finálním uzavření jízdních řádů. Teprve poté můžeme společně s DPP vyčíslit konkrétní změny dopravních výkonů," uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Část nových jízdních řádů byla zveřejněna teprve v pondělí, zbytek se očekává během úterka. Úspory se tak začnou vyčíslovat až tento týden. Některé údaje navíc budou známy až po několika týdnech provozu - například kolik se ušetří na naftě a elektřině.
DPP: Zatím nevíme
Neví se ani, jak se plánované škrty dotknou zaměstnanců. "Pravděpodobně to bude znamenat drobné snížení stavů, co se týká zaměstnanců," naznačil náměstek pro dopravu Josef Nosek (ODS). Ani on, ani dopravní podnik ale nevědí, kolik lidí by bylo třeba propustit.
"Změny včetně personálních vyplynou z definitivních jízdních řádů a sestavení směn pro jízdní personál," uvedla mluvčí DPP Tereza Krásenská.
Se zástupci zaměstnanců zatím o případném propouštění nikdo nejednal. Odboráři předpokládají, že by se změny řidičů výrazněji dotknout neměly. "Fluktuace je poměrně velká, takže by se to mohlo vyřešit prostě tím, že se nenajmou noví lidé," myslí si odborář Luboš Olejár.
Odboráři nevěří, že se navrženými změnami dokáže výrazně ušetřit. "Je to nereálné. Zrušit pár linek, to představuje v rámci hospodaření dopravního podniku jen drobné," dodal Olejár.
Co s ušetřenými penězi udělají, si pražští radní ještě nerozmysleli. S největší pravděpodobností je ale nepoužijí na snížení dotace od města.
"Možná je spíše varianta, že magistrát nebude muset dotovat DPP ještě více, ale zůstane na stejných částkách. Dopravní podnik v současné době potřebuje každou korunu a ušetřené peníze bude potřebovat," uvedl Nosek.
DPP má nasmlouvaných několik nákladných závazků. Musí odebrat tramvaje od Škody Transportation v celkové hodnotě 19 miliard, staví se také prodloužení metra A.
Na co konkrétně by peníze měly být použity, si podle Noska musí rozhodnout podnik sám.