Praha - Hlavní město vybralo firmu, která posoudí, zda Inženýring dopravních staveb (IDS) řádně vykonával roli správce Blanky. "Byla vyhlášena soutěž na posuzování kroků IDS, přihlásilo se pět firem," uvedl radní pro dopravu Petr Dolínek. Vítěz podle něj uspěl s nabízenou cenou těsně pod milion korun.
Inženýring dopravních staveb si magistrát najal, aby stavbu, která měla původně stát 27 miliard korun, za něj organizoval a dělal stavební dozor, tedy i kontrolu. Již před čtyřmi lety přitom společnost GRID, která pro magistrát dělala supervizi stavby, ve své zprávě upozornila na nedostatečný dozor při stavbě tunelu – IDS podle ní například šetřil lidmi a na mnohamiliardovou stavbu dohlížela podle GRID čtvrtina potřebného počtu lidí. IDS se následně ohradilo a výsledky supervize odmítlo.
Podle Dolínka je potřeba zejména zjistit, kdo je za současný stav odpovědný. "Potřebujeme to rozplést, pochybností je více než dost. A jsou poměrně zásadní ze všech stran. Logicky začínáme u toho, kdo nás měl zastupovat," uvedl Dolínek.
Problém voda
Největší současný problém, kvůli kterému je otevření Blanky odloženo na neurčito, jsou vodou poškozené kabely. A firmy, které Blanku staví, si mezi sebou přehazují odpovědnost.
Podle bývalého náměstka primátora pro dopravu Josefa Noska (ODS) je klíčová role IDS jako správce stavby, který měl vše ohlídat. "Praha je v roli toho, kdo se na to kouká. Žádný náměstek nebyl odborník, který by tomu rozuměl, od toho se najala právě IDS," uvedl.
Problémy s vodou se podle Noska v tunelu objevovaly od počátku, ještě dávno předtím, než část Blanky zaplavily v červenci 2013 přívalové srážky. ČKD začal dávat kabely do ještě nehotové stavby. "IDS musela dát příkaz ČKD, aby začala montovat technologie. Tím ručí za to, že ta stavební část je v pořádku," je přesvědčen Nosek.
Stanovisko IDS se zatím nepodařilo získat. Mluvčí IDS odpověděl, že na zodpovězení bude mít čas nejdříve odpoledne.
Budou další posudky
Posudek, který má zkoumat činnost správce a kontrolora stavby IDS, není jediný, který si město kvůli Blance zadá. Posudků kolem stavu tunelu je přitom víc než dost, nyní například znalci mapují stav poškozených kabelů.
"Dalším posudkům se nevyhneme. Ty, co se dělají, nejsou odpovídající všem našim dotazům," řekl Dolínek, který nechtěl odpovědět na otázku, zda podobně nenechá prověřit práci i firem Metrostav a ČKD.
Kdy bude tunel otevřen, je nejasné. ČKD Praze řekla, že je schopna zatopené technologie vyměnit a tunel zprovoznit do osmi měsíců – Praha by mu to ovšem musela nařídit a výměnu kabelů od něj objednat. Dolínek to ale odmítá - pokud by město výměnu objednalo, muselo by ji platit.
"Odmítáme platit dvakrát," uvedl Dolínek, podle něhož je nepřijatelně dlouhá i nabízená doba osmi měsíců. Před čtrnácti dny Dolínek uvedl, že chce vyvolat arbitráž, která by ČKD dostavění tunelu nařídila. Nyní uvedl, že jsou i jiné možnosti, jak dosáhnout dokončení, konkrétní ale zatím odmítl být.
O situaci kolem tunelu Blanka bude ve čtvrtek také jednat pražské zastupitelstvo. Na programu jednání je tunel Blanka zařazen jako poslední, třicátý bod. "Je to proto, aby zastupitelé měli prostor k diskusi a nemuseli spěchat, protože jsou před nimi ještě další body k projednání," vysvětlil Dolínek.