Praha – I přes problémy s vydáváním karet se Pražané nemají bát si ji pořídit a dál ji využívat. To je hlavní sdělení on-line rozhovoru čtenářů deníku Aktuálně.cz s IT expertem a současně členem dozorčí rady městské firmy Operátor Opencard Josefem Gattermayerem.
Hlavní město totiž minulou středu postihl kolaps opencard. Několik hodin nebylo schopno vydávat nové karty kvůli nastavení softwaru na přepážkách - ten totiž hlásil, že licence na jeho užívání je prošlá. Technici EMS minulý týden platnost licence prodloužil do 8. října, další prodloužení - ale pouze do 15. října - provedl dnes. Zda bude možné vydávat nové opencard i po tomto datu je i kvůli sporu městské společnosti Operátor Opencard s vlastníkem autorských práv k systému, společností eMoneyServices, stále nejasné.
Několik diskutujících se proto například ptalo, zda si má opencard pořídit a zda nejsou lepší papírové kupony. "Opencard si klidně udělejte, Opencard je pouze nosič vašeho kuponu. I kdyby byl projekt zastaven, Vámi zakoupený kupon vám nikdo nemůže zpochybnit, máte právo služby, které jste si zakoupil užívat a naší povinností je zajistit technické řešení, které tyto zakoupené služby identifikuje," odpověděl Gattermayer.
Ale mít opencard současně není nutností. "V Praze se bez čipové karty (jako je např. opencard) obejdete bez problémů, našich cca 250 revizorů může stejně dobře kontrolovat čipové karty jako papírový kupón," uvedl. Výhody elektronické karty se ale více projeví v příměstské dopravě, kterou zrychlí. Tam totiž dochází ke kontrole jízdenky při nástupu u řidiče.
"Zkontrolovat autobus plný papírových jízdenek trvá cca 10 minut, pípnutí čipovou kartou 3 minuty. Tento rozdíl sedmi minut dělá opravdu hodně, např. v konkurenceschopnosti hromadné dopravy oproti automobilové," řekl s tím, že on sám má pouze papírovou tramvajenku. A to proto, aby ušetřil licence, která na vydávání opencard poskytl městu jejich vlastník eMoneyServices (EMS). A právě licence jsou jedním ze sporů mezi městem a EMS. "Pokud jezdíte jen v Praze, berte papír. Ušetříte nám licenci," dodal se smajlíkem.
"Karty již vydané budou fungovat bez problémů dál. Když se jízdenka jednou do opencard nahraje, je informace uložena na kartě, nikoliv např. na nějakém serveru, který může EMS vypnout," dodal.
Změna? Ideální v roce 2017
V diskusi narazil i na budoucnost opencard. "Ideální by to bylo s opencard v nějaké podobě doklepat do roku 2017, poté udělat korektní výběrové řízení na jízdenku v mobilu, jízdenku pomocí bankovní karty a pro babičky a piráty papírovou jízdenku. Ať si každý vybere, co mu více vyhovuje," uvedl Gattermayer.
Rok 2017 zmiňuje nejen k potřebě vyvinout nový systém, ale i kvůli nevýhodné smlouvě, kterou bývalé vedení dopravního podniku uzavřelo s firmou Erika na vydávání elektronických jízdenek. To brání například tomu, aby byla elektronická tramvajenka v mobilu. Ty jsou přitom již ve světě běžné.
"Dopravní podnik ještě za vedení Martina Dvořáka a primátora Pavla Béma podepsal se společností Erika a.s. (současný dodavatel SMS jízdenek, kde se platí provize za jednu jízdenku 25 procent) v roce 2010 dohodu, že mají do 2017 výhradní právo dodat mobilní aplikaci pouze oni. S Erikou se na dopravním podniku jednalo, ale jejich nabídka vyžadovala provizi z každé jízdenky a ta byla řádově výše, než jsou běžné tržní ceny např. v Evropě. Proto nezbude než vyčkat, až v roce 2017 tato smlouva vyprší a do té doby připravit otevřené výběrové řízení," uvedl Gattermayer.
Střet s EMS
V on-line diskusi se několikrát dostal do střetu i s firmou eMoneyServices, jejíž představitelé mu položili nejvíc otázek. A na jejich výtky, že nepravdivě popisuje skutečnost, reagoval přirovnáním. "Praha si od vás koupila časově neomezenou licenci na MS Word. Já bych bral spíše OpenOffice nebo Google Docs, ale budiž. Vy nám neustále tvrdíte, že k tomu Wordu od vás potřebujeme ještě servisní smlouvy, aby nám fungoval. Když jsme ji nepodepsali, začal nám vyskakovat pan Svorka s hláškou "Váš Word má neplatný certifikát a přestane 8. 9. 2015 fungovat". Tomu říkáte neomezená licence? Proč jste nám ji prodloužili zase pouze o týden? Proč tam nedáte certifikát s neomezenou platností, což odpovídá licenci, kterou od vás Praha má?" zeptal se Gattermayer.