Opencard chceme udržet ještě dva roky, o kupony se nebojte, říká IT expert

Marek Pokorný Marek Pokorný
Aktualizováno 6. 10. 2015 13:26
Vydávání opencard v Praze minulý týden na několik hodin zkolabovalo. Proč jsou s pražskou tramvajenkou neustále problémy, kdo za ně může a má opencard vůbec pokračovat? Na otázky čtenářů Aktuálně.cz odpovídal IT expert a člen dozorčí rady městské společnosti Operátor Opencard Josef Gattermayer.
Josef Gattermayer
Rozhovor skončil
11:00
Přečíst si rozhovor

Praha – I přes problémy s vydáváním karet se Pražané nemají bát si ji pořídit a dál ji využívat. To je hlavní sdělení on-line rozhovoru čtenářů deníku Aktuálně.cz s IT expertem a současně členem dozorčí rady městské firmy Operátor Opencard Josefem Gattermayerem.

Hlavní město totiž minulou středu postihl kolaps opencard. Několik hodin nebylo schopno vydávat nové karty kvůli nastavení softwaru na přepážkách - ten totiž hlásil, že licence na jeho užívání je prošlá. Technici EMS minulý týden platnost licence prodloužil do 8. října, další prodloužení - ale pouze do 15. října - provedl dnes. Zda bude možné vydávat nové opencard i po tomto datu je i kvůli sporu městské společnosti Operátor Opencard s vlastníkem autorských práv k systému, společností eMoneyServices, stále nejasné.

Několik diskutujících se proto například ptalo, zda si má opencard pořídit a zda nejsou lepší papírové kupony. "Opencard si klidně udělejte, Opencard je pouze nosič vašeho kuponu. I kdyby byl projekt zastaven, Vámi zakoupený kupon vám nikdo nemůže zpochybnit, máte právo služby, které jste si zakoupil užívat a naší povinností je zajistit technické řešení, které tyto zakoupené služby identifikuje," odpověděl Gattermayer.

Ale mít opencard současně není nutností. "V Praze se bez čipové karty (jako je např. opencard) obejdete bez problémů, našich cca 250 revizorů může stejně dobře kontrolovat čipové karty jako papírový kupón," uvedl. Výhody elektronické karty se ale více projeví v příměstské dopravě, kterou zrychlí. Tam totiž dochází ke kontrole jízdenky při nástupu u řidiče.

"Zkontrolovat autobus plný papírových jízdenek trvá cca 10 minut, pípnutí čipovou kartou 3 minuty. Tento rozdíl sedmi minut dělá opravdu hodně, např. v konkurenceschopnosti hromadné dopravy oproti automobilové," řekl s tím, že on sám má pouze papírovou tramvajenku. A to proto, aby ušetřil licence, která na vydávání opencard poskytl městu jejich vlastník eMoneyServices (EMS). A právě licence jsou jedním ze sporů mezi městem a EMS. "Pokud jezdíte jen v Praze, berte papír. Ušetříte nám licenci," dodal se smajlíkem.

"Karty již vydané budou fungovat bez problémů dál. Když se jízdenka jednou do opencard nahraje, je informace uložena na kartě, nikoliv např. na nějakém serveru, který může EMS vypnout," dodal.

Změna? Ideální v roce 2017

V diskusi narazil i na budoucnost opencard. "Ideální by to bylo s opencard v nějaké podobě doklepat do roku 2017, poté udělat korektní výběrové řízení na jízdenku v mobilu, jízdenku pomocí bankovní karty a pro babičky a piráty papírovou jízdenku. Ať si každý vybere, co mu více vyhovuje,"  uvedl Gattermayer.

Rok 2017 zmiňuje nejen k potřebě vyvinout nový systém, ale i kvůli nevýhodné smlouvě, kterou bývalé vedení dopravního podniku uzavřelo s firmou Erika na vydávání elektronických jízdenek. To brání například tomu, aby byla elektronická tramvajenka v mobilu. Ty jsou přitom již ve světě běžné.

"Dopravní podnik ještě za vedení Martina Dvořáka a primátora Pavla Béma podepsal se společností Erika a.s. (současný dodavatel SMS jízdenek, kde se platí provize za jednu jízdenku 25 procent) v roce 2010 dohodu, že mají do 2017 výhradní právo dodat mobilní aplikaci pouze oni. S Erikou se na dopravním podniku jednalo, ale jejich nabídka vyžadovala provizi z každé jízdenky a ta byla řádově výše, než jsou běžné tržní ceny např. v Evropě. Proto nezbude než vyčkat, až v roce 2017 tato smlouva vyprší a do té doby připravit otevřené výběrové řízení," uvedl Gattermayer.

Střet s EMS

V on-line diskusi se několikrát dostal do střetu i s firmou eMoneyServices, jejíž představitelé mu položili nejvíc otázek. A na jejich výtky, že nepravdivě popisuje skutečnost, reagoval přirovnáním. "Praha si od vás koupila časově neomezenou licenci na MS Word. Já bych bral spíše OpenOffice nebo Google Docs, ale budiž. Vy nám neustále tvrdíte, že k tomu Wordu od vás potřebujeme ještě servisní smlouvy, aby nám fungoval. Když jsme ji nepodepsali, začal nám vyskakovat pan Svorka s hláškou "Váš Word má neplatný certifikát a přestane 8. 9. 2015 fungovat". Tomu říkáte neomezená licence? Proč jste nám ji prodloužili zase pouze o týden? Proč tam nedáte certifikát s neomezenou platností, což odpovídá licenci, kterou od vás Praha má?" zeptal se Gattermayer.  

Josef Gattermayer

Rozhovor skončil
6. 10. 2015
Ptá se: Tomasko

Vyplati se udelat si opencard? Bojim se, ze se za par mesicu zrusi.

Odpovídá: Josef Gattermayer

Dobrý den!
Budu zde nyní hodinu odpovídat na dotazy. Opencard si klidně udělejte, Opencard je pouze nosič vašeho kuponu. I kdyby byl projekt zastaven, Vámi zakoupený kupon vám nikdo nemůže zpochybnit, máte právo služby které jste si zakoupil užívat a naší povinností je zajistit technické řešení, které tyto zakoupené služby identifikuje.

6. 10. 2015
Ptá se: Honza

Dobrý den, je pravda, že měsíční provoz Operátora Opencard stojí hlavní město paušální částku 5.100 000,-Kč + pohyblivou - 100,-Kč za každou nově vydanou kartu? Je to částka, která převyšuje částky placené za provoz a podporu v roce 2012 a 2013. V těchto letech se za provoz a za smlouvu s firmou EMS platilo něco přes 50mil.Kč a tím byl provoz karty stabilní a nedocházelo neustále k výpadkům.
děkuji
Honza

Odpovídá: Josef Gattermayer

Zdravím do kanceláře EMS :-).

6. 10. 2015
Ptá se: Viktor

Můžete prosím potvrdit, že předseda představenstva bere v Operátorovi OC měsíčně 120.000,- Kč, členové 80.000,-Kč. Předseda představenstva bere 80.000,-Kč a členové 40.000,-Kč. A při souběhu funkcí se jim plat sčítá? A existuje prosím u těchto smluv doložka - tzv.zlatý padák?
Děkuji

Odpovídá: Josef Gattermayer

Zdravím do kanceláře EMS :-). Odměny za výkon funkce členů statutárních orgánů společnosti Operátor OPENCARD, a. s. činí celkem 350 000 Kč mčsíčně. Žádná ze smluv členů statutárních orgánů zároveň neobsahuje jiné další odměny ani tzv. „zlatý padák“.  To byla první věc, kterou nová dozorčí rada zrušila.

6. 10. 2015
Ptá se: tarn

Dobrý den, Je vůbec vůle aby Opencard byla funkční a nesloužila více lidem kolem ní jako generátor nemalých financí, než lidem kteří mají potřebu ji používat ? Co je důležitější ? jak to vypadá politicky, nebo jak to je reálně a pro koho ?

Odpovídá: Josef Gattermayer

Sám za sebe mohu říct, že za funkci člena dozorčí rady pobírám od června 2015 (nastoupil jsem v březnu 2015) odměnu 10 000 hrubého, což je cca 6500 čistého a žádné další benefity nepobírám. Jezdím na papírový kupon, Opencard nevlastním abych zbytečně neblokoval licence (máme jich 1.2 milionu).

6. 10. 2015
Ptá se: Jana

Proč Operátor OC za celý rok nic nevyřešil a jen pláče nad špatnou komunikací s EMS? Jak jsem slyšela, platy představenstva a dozorčí rady jsou přímo přepychové a pražané by si zasloužili, aby byl tento problém řešen a ne, že se celý provoz bude opět neustále prodražovat.
Jana

Odpovídá: Josef Gattermayer

V době mého nástupu do dozorčí rady (březen 2015) měla společnost Operátor OPENCARD tiskového mluvčího, obchodního, finančního a provozního ředitele a jednoho IT zaměstnance, který zabezpečoval provoz celého systému (dědictví po Hudečkovi). V tomto presonálním obsazení nelze provozovat ani počítačovou síť v mateřské školce, natož IT systém pro vydávání jízdních dokladů 1,2 milionu osob v metropoli. V červenci jsme proto jmenovali nové představenstvo, jehož hlavní úkol byl personálně stabilizovat společnost, což se přijetím několika klíčových IT zaměstnanců podařilo. Nyní jsme schopni zabezpečovat běžný provoz, pokud nám EMS nebude házet klacky pod nohy přidáváním všemožných kurvítek. Platy jsem zodpověděl níže, já beru 6500 čistého a ručím majetkem.

6. 10. 2015
Ptá se: Jiří Manek

Má smysl kupovat teď 18.10. roční kupon na původní 2x prodlouženou opencard, které končí platnost 31.8.2016, takže kupon by o 47 dnů přesahoval její platnost? Nebo je jistější koupit papírový kupon.
Děkuji

Odpovídá: Josef Gattermayer

Berte papír, ušetříte nám licenci :-).

6. 10. 2015
Ptá se: Eva

Pan Félix v rozhovoru na aktuálně říká, že bývalí radní a primátoři dnes souzení u městského soudu, uzavřeli smlouvu s EMS ve výši 5mil Kč. Proč si prosím nezjistíte jaká smlouva byla vlastně uzavřena a na jakou částku? Bylo to totiž ve výši 2.385 189,-Kč bez DPH (HMP je plátce DPH). Tato suma ani náhodou nedosahuje výše, kterou dnes stojí Operátor OC.
Eva

Odpovídá: Josef Gattermayer

Zdravím do kanceláře EMS :-).

6. 10. 2015
Ptá se: Jiří Kára

Proč je Opencard tak složitý systém? Nebo není? Na čem to běží?

Odpovídá: Josef Gattermayer

Zdravím Jirko tam nahoru. Hlavně že máš pivo.
Spousta komponent systému vychází z otevřených standardů, které si dokáže Operátor OPENCARD spravovat sám - pouze některé jsou autorským dílem EMS.
Vedli jsme jednání, která měla pro tyto komponenty zajistit od EMS nezbytnou servisní podporu. Chtěli jsme po nich vyčíslit, jaký je rozsah práce a kolik stojí člověkoden, což EMS nikdy nesdělila a stále trvala na servisní smlouvě na základě počtu vydaných karet a čteček. To jsme vyhodnotili jako nevýhodné a jednání proto ukončili.

6. 10. 2015
Ptá se: Mard

Proč Praha zvolila vlastní ID kartu a nenavázala služby třeba na občanské průkazy (či obecně na identifikaci nositele). Konkrétně pro Dopravní Podnik - není problém mít dnes databázi lidí s evidencí možnosti jízdy v MHD. Umožnilo by to třeba prodlužovat předplatné po zaevidování úhrady bez účasti předplatitele a nutnosti nějakých komunikací s potenciálně padělatelnou kartou.

Odpovídá: Josef Gattermayer

Protože Bém...

6. 10. 2015
Ptá se: Karel Tronner

Dobrý den!
Pár dotazů na činnost městské akciové společnosti Operátor Opencard:
- co je hlavní nápní činnosti této organizace? Ptal jsem se již zastupitelů a radních, kteří ji založili, ale nedokázali mi to vysvětlit
- má na činnost této společnosti nějaký vliv i (mírně řečeno) nenasytná paní Kleslová?
- jak hodnbotíte odborné znalosti pana Vaice? Není to pro něj jenom politická trafika od socanských zastupitelů?
- kde se mohu seznámit s hospodářskými výkazy této akciovky?- není to tak, že z vloženého základního jmění se hradí především platy různých politických trafikantů?

Odpovídá: Josef Gattermayer

- Provozovat systém Opencard (aby se neplatilo 5 mil. Kč měsíčně EMS)
- Dokud budu v dozorčí radě já, tak nikoliv
- Pan Vaic mě musím říct velmi pozitivně překvapil. Poslední týdny pracuje pro OOC téměř na plný úvazek, což je při jeho odměně předsedy dozorčí rady (tuším 10 čistého) obdivuhodné. Rozumí tomu.
- Vydáváme veřejně dostupnou výroční zprávu. Rozhodně nikoliv, naopak jsme zrušili např. celý obchodní úsek, který zaměstnával obchodního ředitele za stotisícový plat (napadá vás co má operátor s kým obchodovat? mě nikoliv).

6. 10. 2015
Ptá se: Jaroslav R.

Potřebuji novou openkradku (původní mi uzmuli). Na přepážce DP jsem překvapeně koukal, že mi slečna vehementě doporučuje papírovou průkazku s kupony! Co je důvodem toho, že se tyto opět zavedly – když před několika lety byla většina lidí fakticky donucena "papír" opustit – a jaké jsou výhody/nevýhody oproti openkradce? Má vůbec cenu si plastovou kartičku pořizovat, není výhledově rozumnější se vrátit ke klasické tramvajence?

Odpovídá: Josef Gattermayer

Minulá politická reprezentace lidi nutila do Opencard, protože měla velký zájem na tom, aby se od EMS koupilo co nejvíce licencí. My tento zájem nemáme, proto jsme znovuzavedli papírové kupóny. V Praze se bez čipové karty (jako je např. Opencard) obejdete bez problémů, našich cca 250 revizorů může stejně dobře kontrolovat čipové karty jako papírový kupón. Problém je ale příměstská doprava, kde dochází při nástupu do autobusu ke kontrole každé jízdenky (check in). Zkontrolovat autobus plný papírových jízdenek trvá cca 10 minut, pípnutí čipovou kartou 3 minuty. Tento rozdíl 7 minut dělá opravdu hodně, např. v konkurnceschopnosti hromadné dopravy oproti automobilové. Hromadná doprava je naše politcká priorita, proto musíme brát na mimopražské ohled a proto potřebujeme i jiné než papírové řešení.
Jestli jezdíte jenom po Praze, klidně zůstaňte u papíru.

6. 10. 2015
Ptá se: Petr Cuk

Dobry den, jak je vubec z pravniho hlediska tohle mozne?

Odpovídá: Josef Gattermayer

Nevím!

6. 10. 2015
Ptá se: MS

Má Operátor připraveno záložní řešení pro případ kolapsu stávajícího systému (mám na mysli jiné řešení než papírové kupony)? Jak rychle je možné implementovat náhradní řešení a bylo soutěženo v rámci zákona o veřejných zakázkách?

Odpovídá: Josef Gattermayer

Nepleťme pojmy - i kdyby došlo ke kolapsu systému Opecard, dojde pouze ke kolapsu vydávání nových karet. Karty již vydané budou fungovat bez problémů dál. Když se jízdenka jednou do Opencard nahraje je informace uložena na kartě, nikoliv např. na nějakém serveru, který může EMS vypnout. A když nebudeme moci vydávat nové karty, budeme vydávat papírové kupony, nemám s tím problém.

6. 10. 2015
Ptá se: Josef

Chytrý mobilní telefon má dnes skoro každý. Co takle udělat tramvajenky do mobilu?

Odpovídá: Josef Gattermayer

Zdravím Josefe :-). Skvělý nápad. Ale bohužel dopravní podnik ještě za vedení Dvořáka a Béma podepsal se společností Erika a.s. (současný dodavatel SMS jízdenek, kde se platí provize za jednu jízdenku 25%) v roce 2010 dohodu, že mají do 2017 výhradní právo dodat mobilní aplikaci pouze oni. Musím uznat, že Bém a jeho parta byli docela vizionáři. S Erikou se na dopravním podniku jednalo, ale jejich nabídka vyžadovala provizi z každé jízdenky a ta byla řádově výše, než jsou běžné tržní ceny např. v Evropě. Proto nezbyde než vyčkat, až v roce 2017 tato smlouva vyprší a do té doby připravit otevřené výběrové řízení. Prioritou bude mít systém za fixní cenu, kde se neplatí žádné provize ani licence.

6. 10. 2015
Ptá se: Adam Havel

Dobrý den, jak jste se prosím stal členem dozorčí rady, kdo vás tam nominoval? Jak se člověk do takové funkce dostane? Díky

Odpovídá: Josef Gattermayer

Zajímavá otázka! Cca 5 let jsem členem Strany zelných, hlavně proto, že sdílí můj pohled na svět a mám za to, že jako jediní nekradou. Zelení jsou součástí magistrátní Trojkoalice a jednoho dne mi zavolal Michal Berg (zdravím do Vsetína!), místopředseda strany a uznávaný IT odborník, jestli bych tuto pozici nevzal. Moje reakce byla spíše zdrženlivá, ale jelikož IT v Trojkoalici spadá pod Petru Kolínskou, které si taktéž nesmírně vážím, nakonec jsem přijal. Od té doby se už jenom divím, co bylo na magistrátu možné :-).

6. 10. 2015
Ptá se: ST

Na kartě je uvedené telefonní číslo na infolinku.
Proč toto číslo nefunguje?

Odpovídá: Josef Gattermayer

To nevím, ale je to myslím spíš dobře. Na co by vám dnes byla infolinka? Já bych rozhodně nic takového platit z peněz Operátora nechtěl.

6. 10. 2015
Ptá se: Martin Opatrný - mluvčí EMS

Vážený pane Gattemayere,
neustále tvrdíte, jak spol. EMS Prahu "vydírá" kvůli smlouvám. My ale už žádné smlouvy nechceme. Odmítáme se podílet na tom, jak decimujete Opencard. Proč tedy systém neukončíte?

Odpovídá: Josef Gattermayer

Zdravím do kanceláře EMS :-).
Praha si od vás koupila časově neomezenou licenci na MS Word. Já bych bral spíše OpenOffice nebo Google Docs, ale budiž. Vy nám neustále tvrdíte, že k tomu Wordu od vás potřebujeme ještě servisní smouvy, aby nám fungoval. Když jsme ji nepodepsali, začal nám vyskakovat pan Svorka s hláškou "Váš Word má neplatný certifikát a přestane 8.9.2015 fungovat". Tomu říkáte neomezená licence? Proč jste nám ji prodloužili zase pouze o týden? Proč tam nedáte certifikát s neomezenou platností, což odpovídá licenci, kterou od vás Praha má?

6. 10. 2015
Ptá se: Martin Opatrný - mluvčí EMS

Tvrdíte, že máte záložní systémy místo Opencard. Veřejnosti asi nějak uniklo, že byste na toto vypsali veřejnou soutěž... nebo máte připraveny nějaké kličky, jak obejít zákon o zadávání veřejných zakázek?

Odpovídá: Josef Gattermayer

Zdarvím do kanceláře EMS :-).
Máme např. papírové jízdenky.

6. 10. 2015
Ptá se: Honza

Dle vyjádření v médiích by rád operátor platil společnosti EMS pouze za uskutečněné servisní zásahy. Proč klade tento požadavek, když z hlediska údržby software je naprosto obyklé a žádoucí systém udržovat i v případě, že nedošlo přímo ke kolapsu. Město takto platí například společnosti Gordic a nikomu to nepřipadá divné.

Odpovídá: Josef Gattermayer

Zodpovězeno níže, byli jsme ochotni platit za aplikační podporu, nikoliv za celý systém, ten jsme si schopni spravovat sami. EMS toto odmítla, když to není za miliony měsíčně, tak je to nezajímá.

6. 10. 2015
Ptá se: Jarda

Při každém problému s vydáváním OC se dočítáme, že problém musela vyřešit firma EMS, jak je prosím hrazena úhrada za tuto službu EMS? A pokud není, nebojíte se, že firma bude soudně vymáhat tyto částky jako bezdůvodné obohacení?
Děkuji

Odpovídá: Josef Gattermayer

Zdravím do kanceláře EMS :-).
Nechte pane Opatrný prosím také trochu prostoru čtenářům.

6. 10. 2015
Ptá se: Michal

V posledních dnech Operátor řeší s EMS vypršení certifiátu, o kterém říkáte, že ho EMS nainstalovalo o své vůli aby vás mohli vydírat. EMS naopak tvrdí, že tato funkcionalita je v systému řadu let a že je to uvedeno v dokumentaci. kdo má pravdu? seznámil jste se dokumentací k systému?

Odpovídá: Josef Gattermayer

My :-).

6. 10. 2015
Ptá se: Karel

Dobrý den,jako obyvatele Plzně by mne zajímalo v jaké fázi jsou úvahy o nahrazení "systému" Opencard levnějším,funkčním a ve více městech vyzkoušeným systémem "Plzeňská karta".Dle vyjádření dopravních podniků by se přechod stihl za 6 měsíců + zhruba rok,než by Praha mohla nabízet všechny služby.Tzn. např. rezervace vstupenek,knihovna,platba v parkovacích automatech,elektronická peněženka,nabíjení přes bankomaty ČS...
Náklady na zavedeni v Plzni byly zhruba 240mil.
Připadá mi,že čím později po tomto systému sáhnete,tím dražší to pro Prahu bude.
Stávající tahanice o práva,provoz,soudní spory,vysoké platy v nové společnosti jsou jen vyhazováním peněz,které by se mohly investovat do lepšího a funčního systému.
Děkuji za odpověď

Odpovídá: Josef Gattermayer

Plzeňská karta je stejná technologie jako Opencard, vychází z bankovních systémů 90. let. Nemyslím si, že je nutné v roce 2015 zavádět řešení, které ke svému provozu potřebuje nákladnou infrastrukturu (čtečky, validátory atd). Ideální by to bylo s Opencard v nějaké podobě doklepat do roku 2017, poté udělat korektní výběrové řízení na jízdenku v mobilu, jízdenku pomocí bankovní karty a pro babičky a piráty papírovou jízdenku. Ať si každý vybere, co mu více vyhovuje. Transakční náklady (tj. případná provize) musí ale jít za uživatelem. Klidně si komforntě v iPhonu zaplatím roční kupón přes in-app purchase jedním klikem s provizí pro Apple, ale není možné, aby tuto provizi za mě platil dopravní podnik nebo Praha, neboli daňoví poplatníci. Naopak papír nestojí nic, komu nevadí dojít si na přepážku dostane jízdní kupón od města bez provize za nejnižší cenu. To mi přijde jako řešení.

6. 10. 2015
Ptá se: Honza

Roční údržba Oyster Card v Londýně stoji přibližně 100 mil. Liber a to přesto, že slouží v podstatě "jen jako tramvajenka". Domníváte se, že v Londýně je radnice nekompetentní, že utrácí takové peníze? Nechcete jim taky jít poradit?

Odpovídá: Josef Gattermayer

A proto tam nyní přecházejí na bankovní karty. Sledujeme to, inspirujeme se.

6. 10. 2015
Ptá se: Martin

Dobrý den, máte něco společného s webem pro nákup kuponů do opencard https://eshop.dpp.cz/eshop/ ? Pokud ano, proč je jeho podoba tak žalostná?

Odpovídá: Josef Gattermayer

DPP = dopravní podnik, nikoliv. Náš webík http://www.operatoropencard.cz/ ještě ujde :-).

6. 10. 2015
Ptá se: Martin Opatrný - mluvčí EMS

Osobně jste spolumajitelem firmy na vývoj mobilních aplikací - https://www.ackee.cz/
Zároveň sedíte v dozorčí radě Operátora Opencard, která prosazuje mimo jiné napojení mobilních aplikací do Opencard. Nevidíte v tom osobní střet zájmů?

Odpovídá: Josef Gattermayer

Zdravím již bohužel naposled do kanceláře EMS, neb můj čas pomalu vypršel. Za tuto otázku děkuji, Ackee je technologickým lídrem vývoje mobilních aplikací v ČR, nikoliv obchodníci s teplou vodou.

Žádné řešení pro Operátora ani Prahu dodávat nebudeme, protože:
a) by mě zavřeli za střet zájmů
b) pracujeme především pro něměcké klienty, mezinárodní starupy, nebo třeba české lovebrandy jako DámeJídlo či Rekola

Naopak se snažím použít své know-how a limitovaný čas k tomu, aby se ve veřejné správě nastavila jasná a férová pravidla. Proto jsem také členem Strany zelených.

Děkuji čtenářům za dotazy, případně mě můžete zastihnout na twitteru https://twitter.com/jgattermayer.

 

Právě se děje

Další zprávy