Blanku dokončíme komplet, nabídl Praze Metrostav

ČTK ČTK, Eliška Nová
Aktualizováno 16. 3. 2015 19:16
Firma je ochotna převzít odpovědnost za dokončení stavby včetně technologické části. V dopise primátorce Adrianě Krnáčové to uvedl předseda představenstva Metrostavu Jiří Bělohlav.
Tunel Blanka.
Tunel Blanka. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Stavební firma Metrostav nabídla pražskému magistrátu převzetí kompletní odpovědnosti za dokončení tunelu Blanka včetně technologické části.

V dopise primátorce Adrianě Krnáčové to uvedl předseda představenstva Metrostavu Jiří Bělohlav.

Kvůli výměně kabelů poškozených vodou se má otevření Blanky podle dodavatelské firmy ČKD DIZ zpozdit o dalších více než osm měsíců.

"Naše firma je okamžitě připravena zahájit s Hlavním městem Prahou jednání o převzetí kompletní odpovědnosti za dokončení celého projektu Blanka včetně technologické časti. Jsem si jist, že v úzké spolupráci dokážeme oživit toto krásné dílo v rozumném termínu," uvedl Bělohlav v dopise, který má ČTK k dispozici.

„Hlavní město Praha toto vstřícné gesto vítá a bere ho jako první možný krok, jak urychlit otevření tunelového komplexu Blanka. Jednání na toto téma budou se společností Metrostav probíhat v dalších dnech,“ uvedl k nabídce firmy náměstek primátorky odpovědný za dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Kabely poškodily přívalové deště a vlhké prostředí tunelu, se kterým miliardové smlouvy s dodavatelem technologií nepočítaly. ČKD Praha DIZ minulý týden vypracovala harmonogram objednávky a následné výměny poničených kabelů. Stále ale není jasné, kdo práce zaplatí. Magistrát již oznámil, že výměnu platit nehodlá. Podle některých informací by práce mohly vyjít na stovky milionů až na miliardu korun.

ČKD jakékoli pochybení odmítá. "Náš postoj je pořád konzistentní a měnit jej nebudeme. ČKD Praha DIZ veškeré své dodávky řešila zcela v souladu s projektem a zadáním objednatele. Na rizika bylo upozorňováno opakovaně, což doložíme jednotlivými zápisy z kontrolních dnů včetně návrhů možných řešení, které jsme nad rámec svých povinností předkládali," sdělil ČTK na počátku března mluvčí firmy Karel Samec.

Blanka měla být původně otevřena v roce 2011. Poté vedení města termín několikrát odložilo, mimo jiné na jaro loňského roku, poté na prosinec a naposledy chtěli politici slavnostně pásku přestřihnout letos v dubnu. Podle údajů od ČKD Praha DIZ se ale strategická dopravní stavba neotevře dříve než na konci letošního roku.

Důležitou dopravní stavbu, která vyjde na 37 miliard korun, provázejí problémy od začátku. Rozhodčí soud už loni řešil spory se stavební firmou Metrostav o miliardové částky. Dosud pak pokračuje soudní pře se stavebním dozorem, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).

 

Právě se děje

Další zprávy