Obří malér: Blanku letos neotevřou, všechny kabely musí pryč

Marek Pokorný Marek Pokorný
2. 3. 2015 6:30
Znalec právě dokončil posudek. Aktuálně.cz potvrdil, že v tunelech je kvůli vodě nutné vyměnit všechny kabely. Primátorka slíbila otevření Blanky letos na jaře. Reálný je příští rok.
"Kabely se musí vyměnit, jinak je nebezpečí, že selže signalizace. Ovládají i semafory," říká soudní znalec.
"Kabely se musí vyměnit, jinak je nebezpečí, že selže signalizace. Ovládají i semafory," říká soudní znalec. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Řidiči v Praze se musí rozloučit s nadějí, že by se ještě letos projeli tunelem Blanka. Aktuálně.cz zjistilo, že se budou muset vyměnit stovky kilometrů kabelů, které komplexem vedou. A změnit jejich druh - projektanti totiž navrhli kabely, které nejsou odolné proti vodě.

Pražská primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) ještě počátkem února v rádiu Impuls znovu ujistila, že Blanka se otevře letos na jaře. Podle závěrů soudního znalce Jiřího Fialy je to však čirá utopie. "Kdyby to šlo úplně hladce, tak to vidím na listopad či prosinec," řekl s tím, že mnohem pravděpodobnější termín je počátek příštího roku.

Krnáčová včera nebrala telefon a neodpověděla ani na SMS. Že se jedná o monstrózní průšvih, však nepřímo potvrdil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Kabely totiž nelze vyměnit předtím, než se vše pečlivě propočítá. Znamená to jediné: elektrické vedení se musí přeprojektovat a to samozřejmě potrvá. "Už se projektují tři různé varianty," potvrdil Dolínek.

V červnu 2013, kdy Vltavou tekla padesátiletá voda, tunel Blanka zaplavily přívalové deště. "V tom tunelu byla na mnoha místech voda až metr a půl vysoko od dna šachet," popsal soudní znalec Fiala, který serveru Aktuálně.cz uvedl, že vypracoval 41stránkový posudek. V něm popisuje katastrofální stav kabelů v tunelu. Pro koho posudek vypracoval, odmítá říct, řekl pouze, že jeho zadavatelem nebyl magistrát. Podle informací serveru Aktuálně.cz byla objednatelem posudku zřejmě pojišťovna, u které je stavba pojištěna.

Místo spádu tůně

Podle projektu měl být přitom v celém tunelu spád, aby voda mohla odtékat. "Všude měl být nějaký sklon a je otázka, jestli opravdu byl," řekl náměstek Dolínek. "Jsou tam takové stavební závady, že se tam v určitých částech drží voda pořád," potvrdil Fiala.

Podle něj tak není možné vyměnit jen část kabelů, ale všechny. Když se reportér Aktuálně.cz ujišťoval, zda se nepřeslechl, odpověděl Fiala: "Všechny se budou muset vyměnit – tunel je dlouhý 6,5 kilometru a v celém rozsahu tunelu ty protipožární a zabezpečovací kabely musí z 98 procent pryč."

Navíc se musí použít jiný druh. Projektanti totiž nepočítali s tím, že by se tam voda držela. "Ty stávající kabely jsou jen proti požáru. Nikdo nepočítal s tím, že budou ležet ve vodě," vysvětlil Fiala.

Do Blanky se tak musí natáhnout voděodolné vedení. "Jinak je nebezpečí, že selže signalizace jak požární, tak bezpečnostní. Ty kabely ovládají semafory a různé další věci a v tunelu by mohlo dojít k havárii," dodal Fiala.

Až ty kabely vyrobí....

Potřebné kabely navíc podle soudního znalce zřejmě v Česku nejsou běžně dostupné. A je jich potřeba obrovské množství, které se většinou objednává dlouho dopředu. "Vím, že jsou ve Francii, v Německu… A když je objednáte, může vám ta firma říct: My je dodáme, ale teď je nemáme na programu v lince, takže to bude trvat tři měsíce," poukazuje Fiala.

Náměstek Dolínek už rozsah maléru tušil minulý týden, když diskutoval se čtenáři Aktuálně.cz. K termínu otevření Blanky se totiž odmítl vyjádřit. "V minulosti jsme slyšeli už několik termínů, kdy bude Blanka otevřena. Já podobná politická gesta a prohlášení dělat nehodlám, považoval bych to za nezodpovědné," napsal.

Co na to pojišťovny?

Nové kabely budou stát nejméně desítky milionů korun. K tomu je potřeba připočítat i odstranění starých a vyčištění kabelových šachet. Blanka je sice pojištěná, ale je otázka, zda pojišťovny budou chtít platit v případě, že se prokáže, že firmy nedodržely projekt či položily od počátku nevhodné kabely.

Podle Fialy je navíc nepochopitelné, že firmy, které Blanku staví (tedy Metrostav a ČKD za dozoru Inženýringu dopravních staveb - IDS), nechaly stát v tunelu vodu více než půl roku.

Kdo za to může, nechce znalec Fiala hodnotit. "To je otázka pro policii a soud. Já jen posuzoval škodu, která vznikla, proč vznikla a proč tam současné kabely nemohou být," řekl.

Ani Dolínek nechce příliš hodnotit, kdo je na vině. "Už jsem jim dal otázky, které chci zodpovědět. Může to být chyba jednoho a může být všech a IDS se na to jen díval," řekl Dolínek. "Všichni se tváří, že oni ne a že ti druzí," dodal.

Co se stane, když vypukne v tunelu Blanka požár? A je po předchozích propadech stavba bezpečná? Na jaře loňského roku zjišťoval Maritn Veselovský. | Video: DVTV
 

Právě se děje

před 53 minutami

Lyžařka Smutná skončila v dálkovém běhu v Itálii pátá

Lyžařka Kateřina Smutná doběhla pátá v závodu seriálu Ski Classics La Venosta na 34 kilometrů. Na vítěznou Norku Astrid Slindovou ztratila česká reprezentantka čtyři a půl minuty, za třetím místem zaostala o 19 sekund. Mužský závod v Itálii vyhrál Rus Jermil Vokujev, Jan Šrail obsadil 28. místo

Už v prvním stoupání nastoupila Slindová, která si na vrchařskou prémii na 11. kilometru přivezla náskok 20 sekund. V cíli měla k dobru více než tři minuty před Švédkou Brittou Norgrenovou. Boj o třetí místo ovládla další Norka Kari Gjeitnesová.

"Během závodu jsem se necítila úplně špatně, i když trať byla dost náročná. V posledních stovkách metrů mi ale totálně odešly nohy. Cítila jsem to už včera na tréninku, když jsem jela něco rychlejšího. Myslím, že v tom sehrála roli ta vysoká nadmořská výška," uvedla v tiskové zprávě eD system Bauer Teamu Smutná, která na začátku prosince doběhla v prologu v Livignu druhá.

Seriál Ski Classics bude pokračovat po Novém roce, 11. ledna se v Rakousku pojede Kaiser Maximilian Lauf.

Zdroj: ČTK
Další zprávy