metro

Metro loni kvůli covidu přepravilo jen 251,4 milionu lidí, meziročně o 44 procent méně

Pražské metro loni přepravilo 251 423 milionu cestujících, což je meziročně asi o 44 procent méně. Důvodem poklesu je pandemie nemoci covid-19. Stejně jako předloni nejvytíženější byla přestupní stanice Můstek mezi linkami A a B a nejvytíženější úsek byl na trase C mezi stanicemi I. P. Pavlova a Vyšehrad. Vyplývá to z dopravní ročenky Technické správy komunikací (TSK). Metro má tři linky s 61 stanicemi a provozuje jej městská firma Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).

"Při zahrnutí přestupu do jedné jízdy vykonali cestující metrem v říjnu 2020 zhruba 680 000 cest za den, bez přestupů asi 828 000 cest, tedy o asi 44 procenta méně než ve stejném období o rok dříve. Rozsah provozu byl ve stejný okamžik omezen o asi devět procent," píše se v dokumentu.

Z celkového počtu cestujících v pražské integrované dopravě jich metro využilo přes 31,4 procenta. Soupravy metra loni najezdily 56,66 milionu kilometrů, přičemž předloni to bylo 60,894 milionu kilometrů. Ve špičce bylo v provozu v průměru 90 souprav, což je meziročně o 13 méně. Nejvíc souprav vyjelo na linku C, která měla rovněž nejkratší intervaly.

Zdroj: ČTK

Vyjednávání o financování stavby linky metra D bude trvat zhruba rok

Vyjednávání o financování stavby linky metra D bude trvat zhruba rok. Dopravní podnik (DPP) bude jednat s Evropskou investiční bankou (EIB) i s komerčními bankami. Sdělil to ve středu generální ředitel DPP Petr Witowski. Pro podnik je podle něho důležité, aby stavbu schválilo ve čtvrtek zastupitelstvo hlavního města, neboť rozhodnutí DPP umožní jednat o konkrétních podmínkách financování. Vedení Prahy v uplynulých měsících řeklo, že bude o zaplacení stavby jednat také se státem.

Vedení Prahy souhlasilo se zahájením stavby prvního úseku metra D

Vedení hlavního města v pondělí souhlasilo se zahájením stavby prvního úseku trasy metra D z Pankráce na Nové Dvory. Náklady by měly být při započtení inflace zhruba 52,09 miliardy korun. Vyplývá to z dokumentu, který v pondělí schválili pražští zastupitelé. Stavba první části by mohla začít podle dokumentu letos v říjnu. Dopravní podnik (DPP) dokončil loni v létě část geologického průzkumu na Pankráci, celý průzkum bude hotov letos v září. Metro D v první fázi spojí Pankrác a Písnici. Dokument ještě projednají pražští zastupitelé.

Nejmenší provozuschopný úsek nové trasy je výše zmíněný úsek, na kterém jsou naplánovány stanice Pankrác, která bude přestupní stanici na linku C, dále Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory. Na obou koncích tohoto úseku budou obratové koleje. "V kratším úseku obratové koleje nejsou a nelze jej včetně dalších návazností efektivně provozovat," píše se v dokumentu.

Zdroj: ČTK

Soud uznal vinnými firmu JCDecaux a další dva obviněné z manipulace při pronájmu reklamních ploch

Obvodní soud pro Prahu 1 ve středu uznal vinnými firmu JCDecaux, jejího technického ředitele Tomáše Tenzera a bývalého místostarostu Prahy 1 Michala Valentu (ODS) v kauze pronájmu reklamních ploch v metru. Oba obžalovaní se podle rozsudku na pronájmu domlouvali a dopustili se tím trestného činu zjednání výhody při zadání veřejné zakázky. Soud je za to potrestal peněžitými tresty. Stejný soud loni obžalobu zrušil, jeho rozhodnutí však letos únoru zvrátil odvolací soud a vrátil věc k novému projednání. Rozsudek je nepravomocný, všichni obvinění se na místě odvolali.

Případ se týká pronájmu tzv. citylightů ve vestibulu metra Staroměstská, které od radnice Prahy 1 v roce 2016 získala JCDecaux. Valenta, který tehdy zasedal v majetkové komisi radnice, podle předsedy soudního senátu Lukáše Svrčka firmu na základě svých kontaktů zvýhodnil tím, že Tenzerovi poskytnul formou MMS zprávy informaci o záměru pronajmout plochy konkurenční firmě euroAWK. To podle soudce vedlo ke zrušení záměru a vypsání nového, ve kterém uspěla JCDecaux.

Zdroj: ČTK
Pokračovat