Praha - Stovky tisíc tuzemských zákazníků UPC se od března dočkají až o polovinu rychlejšího internetu. Navýšení rychlostí se až na jednu výjimku týká všech internetových tarifů, jež firma nabízí.
Provází ho ale zdražení, které u každé nabídky dosahuje 30 korun měsíčně - tedy 360 korun ročně. Například za přípojku s rychlostí 150 megabitů za sekundu tak mají lidé nově platit 529 místo dosavadních 499 korun za měsíc.
Firma nyní o změnách klienty informuje poštou či e-maily, mírné zdražení už dříve ohlásila v médiích. Mnoho klientů tím přesto zaskočila.
"UPC mi napsalo, že mi zrychlí internet ze 100 na 150 megabitů a přitom mi další měsíc zdraží. Se současnou rychlostí jsem přitom spokojený. O těch pár korun navíc nejde, nelíbí se mi ale, že firma mění podmínky, i když si to sám nepřeju," říká pan Karel z Prahy.
Podobně mluví i další oslovení zákazníci, kteří by si nejraději své původní internetové tarify nechali i nadále. Stejně to funguje u mobilních operátorů, kteří většinou nechávají doběhnout smlouvy na staré tarify, jež nedávno vyřadili z ceníků. To ale v případě UPC není možné, protože smlouvy sjednává na dobu neurčitou.
Původní tarify už navíc firma přestala nabízet. "Od osmého ledna jsou v nabídce už jen nové tarify se zvýšenými rychlostmi," uvádí mluvčí společnosti Jaroslav Kolár.
Zákazníci UPC tak mají jen dvě možnosti - nové podmínky buď přijmout, anebo smlouvu nejpozději v den účinnosti zdražení bez sankce vypovědět.
Tuto možnost přinesla loňská novela zákona o elektronických komunikacích. Zákazníky zbavila nutnosti platit pokutu za předčasné ukončení smlouvy, pokud ji poskytovatel jednostranně upraví.
Změna měla vést k tomu, aby lidé mohli snadněji měnit operátory nebo právě poskytovatele internetového připojení. V případě UPC se ale takové opatření mnohdy míjí účinkem. V řadě městských domů je UPC jediným poskytovatelem internetu, takže lidé nemají srovnatelnou alternativu.
"Zdražení UPC se mi nelíbí. Vedle něj ale u nás v domě funguje jen jeden dražší provider. Dohadovat o lepší ceně se budu s oběma, spíš ale u UPC zůstanu," říká Anna z Prahy.
Firmu UPC už v minulosti za změny nabídek dvakrát pokutoval Český telekomunikační úřad. V roce 2011 třeba firma klientům slibovala ceny "napořád", které ale záhy zvýšila. O rok později zase zdražila internet i pronájem modemu, aniž by na to zákazníky předem upozornila. V obou případech šlo o klamání spotřebitele, za což UPC celkem zaplatilo dvoumilionovou sankci.
Nyní, kdy si zákazníci stěžují na jednostrannou změnu podmínek, ale podle Českého telekomunikačního úřadu ani oslovených právníků k pochybení nedošlo. "Podstatné je, aby podnikatel alespoň měsíc před provedením změny o takové věci informoval své zákazníky. To UPC v souladu se zákonem provádí a informuje též o možnosti od smlouvy bez sankce odstoupit," říká právník spotřebitelské organizace dTest Lukáš Zelený.
Jeho kolega Vojtěch Mádr z advokátní kanceláře Kestlová, Rotterová a Mádr dodává, že udržení stávajících internetových tarifů by lidé dosáhli jen tehdy, pokud by jim UPC předem slíbilo, že jejich rychlost ani ceny nebude v budoucnu měnit. K tomu se ale provider nezavázal.
Firma UPC, která vedle internetu nabízí i kabelovou televizi, se podle svého mluvčího neobává, že by její nové tarify klienty odlákaly ke konkurenci. Zdražení prý souvisí s nutnými investicemi do zrychlení internetových sítí.
Po započtení nákladů na modernizaci by si UPC mohlo díky novým dražším nabídkám odhadem přijít na dalších 100 milionů korun ročně. To by značně snížilo jeho ztrátu, která podle posledních finančních výsledků z předloňska dosahovala bezmála 218 milionů korun.
Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality či praktické tipy! Osobní finance Aktuálně.cz.