reklama
 
 

Ke konkurenci přejdete rychleji. Operátoři už nesmí ani jednostranně měnit podmínky

1. 2. 2018 6:50
Lhůta pro přenesení telefonního čísla se zkrátí na čtvrtinu. Novela upravuje i prodlužování smlouvy na dobu určitou. Zákazník také může odstoupit od smlouvy bez sankce, pokud mu operátor změní podmínky smlouvy.

Praha - Mobilní operátoři mají od února jen maximálně deset dnů na to, aby po žádosti spotřebitele přenesli jeho telefonní číslo ke konkurenci. Dosud na to měli až 42 dnů.

Zkrácení doby pro přenesení čísla přinesla loňská novela zákona o elektronických komunikacích. Ta sice platí už od začátku září, ale dala operátorům ještě půl roku na to, aby se na změnu technicky připravili. A operátoři lhůtu využili až do konce.

Rychlejší přechod má rozhýbat konkurenci mezi telekomunikačními firmami a tím přispět k levnější nabídce. Ceny pro běžné zákazníky v Česku, zejména pokud jde o mobilní data, patří k nejvyšším v Evropě.

Přestože se termín zkrátí, v zahraničí jsou časové limity ještě kratší. Například na Slovensku přechod k jinému operátorovi trvá jen čtyři dny.

"V současné době je přenos čísla závislý na typu smlouvy. U předplacených karet je to standardně čtyři dny a u tarifů je vždy potřeba dodržet výpovědní dobu ze smlouvy," upřesňuje mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová. Smlouvy mívají standardně třicetidenní výpovědní lhůtu.

"Pokud zákazník po 1. únoru požádá o přenos čísla, skončí smlouva ze zákona do deseti dnů od podání této žádosti, pokud se s operátorem nedohodne na lhůtě delší. V případech, kdy klient pouze podal výpověď, ale nepožadoval přenesení čísla, skončí smluvní vztah uplynutím výpovědní doby, která nesmí překročit 30 dnů," uvádí Český telekomunikační úřad.

Podle Jiřího Grunda, ředitele Asociace provozovatelů mobilních sítí, která sdružuje velké operátory, se musí s analýzou dopadů změny ještě počkat. Nechce ani hodnotit, zda by čas nutný k přenesení čísla nešel ještě zkrátit. "Kdybychom se inspirovali jinými sektory, takto jednoduše za 10 dní nezměníte ani pojišťovnu, ani dodavatele plynu či elektřiny," tvrdí Grund.

V roce 2016 operátoři přenesli přes 400 tisíc mobilních čísel, o dva roky dříve to bylo v souvislosti s nástupem virtuálních operátorů 750 tisíc čísel.

Loňská novela upravila také prodlužování smlouvy na dobu určitou. O konci závazku musí operátor dát klientovi vědět způsobem, který si spotřebitel zvolil pro zasílání vyúčtování, nejdříve tři měsíce a nejpozději měsíc před uplynutím termínu.

V případě, kdy spotřebitel "neprojeví svůj aktivní souhlas s pokračováním závazku", přechází smlouva nově ve smlouvu na dobu neurčitou - tu pak lze snadněji vypovědět. Novela také sjednocuje délku výpovědních lhůt u služeb elektronických komunikací na nejvýše 30 dní.

Zákazník také může odstoupit od smlouvy bez sankce, pokud mu operátor změní podmínky smlouvy bez jeho souhlasu.

V minulosti šlo třeba o případy automatického dokupování dat, pokud zákazník vyčerpal jejich limit - přestože s dokoupením nesouhlasil. Jiné zákazníky naopak překvapila změna, když jim operátoři O2 nebo Vodafone po vyčerpání dat zcela vypnuli mobilní internet, přestože původní podmínky hovořily jen o zpomalení.

Další podstatnou změnou je zvýšení pokut telekomunikačním firmám za omezování jejich konkurentů. Místo nynějších 20 milionů korun mohou zaplatit až 10 procent ze svého ročního obratu, což v případě hlavní trojice operátorů - T-Mobilu, O2 a Vodafonu - představuje až jednotky miliard korun.

Zvýší se také pravomoci Českého telekomunikačního úřadu jako regulátora trhu.

autoři: Petr Kučera, Jakub Zelenka | 1. 2. 2018 6:50

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama