Praha – Desítky tisíc domácností by mohly v první polovině příštího roku hromadně změnit dodavatele energií. Spotřebitelská organizace dTest je dnes začíná lákat na společnou změnu dodavatele elektřiny a plynu.
"V Evropě jsou podobné akce pořádané spotřebitelskými sdruženími běžné. Lidem jednak přinášejí úsporu a také lepší podmínky ve smlouvách s energetickými firmami," říká ředitel dTestu Martin Černý. Například v Rakousku takto změnilo dodavatele více jak 80 tisíc domácností v posledních třech letech.
Hromadnou změnu dodavatele v Česku už zkoušela například jednotlivá města, spotřebitelská organizace se na toto pole pouští poprvé. Podle Černého k tomu dTest vedou i podmínky, za kterých firmy lidem energii dodávají.
"Trh není transparentní a spotřebitelé mají obtíže se zorientovat v nabídce a vyhodnotit, který produkt je pro ně nejvýhodnější. Tyto bariéry mnoho spotřebitelů odrazují od změny dodavatele, a tak zůstávají u toho stávajícího, ačkoli pro ně podmínky nejsou výhodné," říká.
Jak bude celá akce probíhat? dTest spustil web ChciVyhodnejsiEnergie.cz, kde se zájemci do 10. února mohou zaregistrovat. Akce je zaměřena na spotřebitele, proto dTest stanovil maximální úroveň spotřeby elektřiny za rok na 50 MWh a u plynu 100 MWh. Podle Černého se do těchto limitů vejdou bez problémů všechny domácnosti.
Po ukončení registrací proběhne on-line aukce s přihlášenými dodavateli energií. dTest jim pro účast v aukci stanoví podmínky tak, aby ošetřil smluvní podmínky pro přihlášené spotřebitele. "Dodavatelé se zaváží například k tomu, aby v aukci nabízeli smlouvy na jeden rok bez automatického prodloužení, v nichž nebudou skryté poplatky a poplatky při řádném ukončení smlouvy," říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Dodavatelé budou muset dále zajistit také kvalitní zákaznický servis prostřednictvím telefonu či e-mailu. V samotné aukci budou dodavatelé vystupovat anonymně a vyhraje ten, který nabídne nejnižší cenu.
Průběh aukce a dohadování podmínek s dodavateli bude mít na starosti nizozemská společnost Pricewise, která má zkušenosti s podobným aukcemi ze zahraničí.
V průběhu března roku 2016 pak dTest pošle zaregistrovaným lidem kalkulaci možné úspory a lidé dostanou čas se rozhodnout, zda dodavatele skutečně změní do konce dubna. Spotřebitele účast v akci nebude nic stát, dodavatelé budou dTestu platit provizi za každého získaného zákazníka.
"Vzhledem ke zkušenostem ze zahraničí očekáváme, že se do akce zapojí desítky tisíc spotřebitelů," říká Zelený.
Jak na akci dTestu reagují energetické firmy? Například ČEZ se o účast v aukci zajímá a je se sdružením v kontaktu. "Není však ještě zcela známé, jak bude poptávaný produkt vypadat a jaké budou podmínky. Ne vždy jsou aukce podle nás tím nejvýhodnějším pro zákazníka, protože nezahrnují služby a jejich kvalitu, zda například budete moci kontaktovat vítězného dodavatele, zda má kontaktní místa," říká mluvčí firmy Ladislav Kříž.
Co se stane po roce, kdy budou mít lidé garantovanou vysoutěženou cenu? „Jestli budeme aukci opakovat, se rozhodneme až podle zkušeností s první aukcí. Spotřebitelé každopádně budou mít po uplynutí jednoho roku od uzavření smlouvy možnost smlouvu bez poplatků ukončit a vybrat si případně sami nového dodavatele,“ odpovídá Zelený.