* Kdo je přímo ohrožen? Klienti bank, kteří letos byli ve Španělsku * Ztráta peněz vám nehrozí, říká šéf Sdružení pro bankovní karty * Banky, které už blokují karty klientů: ČS, ČSOB, KB, Raiffeisen Bank, Volksbank, UniCredit
Praha - Teoreticky až sto tisíc Čechů, kteří letos navštívili Španělsko, může brzy od své banky čekat zásilku s novou bezpečnější platební kartou. Někteří už ji dostali.
Tuzemské banky totiž poprvé v tak rozsáhlém měřítku přistoupily na varování z kartového centra Visa a Eurocard/Mastercard a kvůli maximálnímu zabezpečení peněz svých klientů jim karty raději zablokovaly.
"Finanční prostředky klientů nejsou v žádném případě ohroženy, neboť i v případě zneužití jim jejich vydavatelská banka ztrátu plně nahradí," říká výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty Roman Kotlán a dodává, že takto rozsáhlá akce je v případě českých bank výjimečná.
"Jediné, co může klientům hrozit, je případné dočasné omezení použití jejich karty, spojené s nutností její výměny," říká Kotlán.
Proč je v Česku nyní ohroženo větší množství karet, než tomu bývá v obdobných případech? K úniku dat totiž došlo na jaře a v létě ve Španělsku, kam jezdí hodně českých občanů. "Navíc dosud nebyl dostatečně upřesněn reálný rozsah ohrožení karet, takže banky preventivně prověřují či blokují více karet," říká Kotlán.
Podobná akce probíhá i v Německu a týká se statisíců klientů. List Financial Times Deutschland ji označil za největší svého druhu. Ještě nikdy totiž banky nemusely měnit tak velký počet karet.
Poplach mají také v Rakousku. Podle Hany Cygonkové z tiskového oddělení rakouské Erste Bank, mimo jiné vlastníka České spořitelny, zatím banka nezaznamenala žádnou škodu nebo poškozeného klienta. "Přesto jsme klienty, kteří by mohli mít karty v ohrožení, kontaktovali a nabídli jim výměnu karty. Případně, pokud jsou ještě stále ve Španělsku, by tak měli učinit po návratu," upřesňuje.
Platili jste ve Španělsku?
Riziko se týká hlavně lidí, kteří letos platili kartou ve Španělsku (včetně ostrova Mallorca a dalších oblíbených turistických cílů).
"V jarních a letních měsících letošního roku tam došlo k poměrně rozsáhlému úniku dat platebních karet, pravděpodobně ze systému některého procesora, zpracovávajícího karetní transakce platebních terminálů a bankomatů," upřesňuje Kotlán.
"Byly zaznamenány případy zneužití zcizených dat k výrobě padělků a k platbám u obchodníků v různých částech světa," dodává.
V ohrožení můžou být karty více než 100 tisíc českých občanů. "Tolik jich od ledna do září navštívilo Španělsko. Přitom platební kartu má prakticky každý, a právě Visa a MasterCard jsou mezi českými turisty jednoznačně nejrozšířenějšími," říká Tomio Okamura, viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Podobné útoky na platební karty z minulosti ukazují, že nejohroženějším údajem je vždy číslo karty. U některých typů karet stačí znát pouze tento údaj a pak lze kartou po internetu platit prakticky kdekoliv na světě.
MasterCard vyzvala banky, u jimiž vydaných karet bylo zjištěno možné riziko, aby monitorovaly jakoukoli podezřelou aktivitu na účtech a přijaly opatření k ochraně majitelů karet. Podobný krok učinila i Visa.
"Jelikož zmíněný incident je předmětem vyšetřování, nemůžeme k němu v tuto chvíli zveřejnit žádné další podrobnosti," odpověděli na dotaz Aktuálně.cz zástupci MasterCard v České republice.
Čtěte také: ČNB omezí banky, které při ztrátě karty účtovaly příliš Zneužití platebních karet při online nákupech přibývá Pozor na novou fintu u bankomatů, varuje e-mail |
"Majitelé karet mohou bez obav používat svoje karty i nadále, nepodá-li jim jejich vydávající banka jiné pokyny," uvádí MasterCard v oficiálním prohlášení. Majitelům karet, kteří by měli obavy o své konkrétní účty, doporučuje obrátit se na finanční instituci, která jim kartu vydala.
Zatím prý žádné škody
U největšího vydavatele karet v Česku, v České spořitelně, čekají, že problém postihne možná stovky klientů. "Nyní prověřujeme situaci, identifikujeme ohrožené karty a nejspíš je budeme také blokovat. Řádově by mělo jít o stovky karet, ne více," říká Aktuálně.cz mluvčí ČS Pavla Langová. "Většina blokací bývá čistě preventivního rázu a klienti za ní samozřejmě nic neplatí," dodává.
Stejný krok už podnikly také ČSOB, Komerční banka, Raiffeisenbank, UniCredit Bank, GE Money Bank nebo tuzemská pobočka Volksbank.
"Preventivně jsme zablokovali a vyměnili řádově tisíce karet, použitých ve Španělsku od ledna do srpna 2009," potvrzuje mluvčí ČSOB Ivo Měštánek.
Komerční banka zablokovala kvůli možnému úniku dat ve Španělsku několik desítek karet a podle své mluvčí Moniky Klucové už vydala klientům nové.
"Zablokovali jsme karty desítkám klientů a nyní je vyměňujeme za nové," říká mluvčí české Volksbank Lucie Hálová.
Upozornění od karetních asociací se dotýká tak několika tisíc karet vydaných českou Raiffeisenbank. "Část karet již byla klientům vyměněna, zbytek karet se monitoruje a v případě reálného ohrožení dojde k výměně," upřesňuje mluvčí Tomáš Kofroň.
Novou kartu má klient podle Kofroně k dispozici zhruba do týdne, stejně jako zablokování je i její vydání samozřejmě zdarma. "Pokud sami nepřistoupíme k blokaci karty, nemusí se klient ničeho obávat," dodává mluvčí.
Několik stovek karet vyměnila i česká UniCredit Bank. "Klientům nevznikla žádná škoda, všechna opatření jsme uskutečnili včas. Reagovali jsme jako vůbec první banka na trhu," říká mluvčí banky Tomáš Pavlík.
"Nezaznamenali jsme žádný případ našeho klienta v ohrožení," ujišťuje mluvčí GE Money Bank Markéta Dvořáčková.