Brno - Děti a senioři budou v Brně od září jezdit městskou hromadnou dopravou levněji. Kvůli slevám stoupnou roční náklady na dopravu zhruba o dvacet milionů korun. Změny navazují na rozhodnutí vlády o zavedení slev na jízdné.
"Regulace zavedené vládou se vztahují jen na železniční dopravu, ale protože autobusové linky v integrovaném systému na ni přímo navazují, dotknou se cen jízdného v celém regionu. Město Brno přistoupilo na stejnou slevu, na kterou mají na základě rozhodnutí vlády děti a senioři nárok v celém Jihomoravském kraji," říká Vít Prýgl, vedoucí tarifního odboru Dopravního podniku města Brna (DPMB).
Cena dětského jízdného a jízdného pro seniory bude o polovinu nižší než dosud. Měsíční předplatní jízdenka tak bude stát 137 korun namísto 270, čtvrtletní 342 korun a roční 1187 korun. Patnáctiminutový jednorázový lístek přijde na pět korun a hodinový na šest, což odpovídá čtvrtině ceny běžného lístku. Děti do deseti let mají jízdné zdarma.
Aby důchodce prokázal, že má na slevu u jednorázového lístku nárok, musí si koupit každý rok zvláštní kupon. Ten ovšem meziročně zdraží na dvojnásobek na 840 korun.
Na studenty od 15 do 26 let se však slevy na jízdné v brněnských zónách 100 a 101 nevztahují. I nadále zaplatí za měsíční jízdenku 275 korun, za čtvrtletní 685 korun a za roční 2850.
Navazující jízdenka rozloží náklady na jízdné
Pro ty, kteří si nemohou dovolit jednorázovou investici do předplatních jízdenek, Brno nově zavádí elektronickou navazující jízdenku. Základní navazující jízdenka bude stát měsíčně 540 korun, studentská 270 a seniorská 345.
Pokud si zákazník dobije kartu každý měsíc, bude se cena snižovat o desetikorunu. Studenti či senioři, kteří mají jízdné levnější, získají pravidelným nabíjením slevu pět korun měsíčně. Cena tak bude ve výsledku stejná jako při koupi roční předplatní jízdenky.
"Jednorázový nákup ročních předplatních jízdenek může být pro větší rodinu finančně náročný, pomocí navazující jízdenky lze částku rozdělit na měsíční platby. Přispívat na ni mohou i zaměstnavatelé," vysvětluje Prýgl výhody produktu a dodává, že jízdenka se platí inkasem. Navazující jízdenka se nyní testuje.
Pokud si však někdo jízdné jeden měsíc nezaplatí, zvýší se při další koupi cena o 50 korun, maximálně do výše původní ceny navazující jízdenky.
Student, který si tak jízdenku koupí v lednu za 270 korun, si ji v červnu dobije za 245 korun. Pokud však přes léto do Brna nejezdí, v září si kartičku dobije znovu za 270 korun.
Brno využívá technologie
Na ulici Milady Horákové budou cestující nově čekat na tramvaj v chytrých zastávkách. Zde si budou moci dobít mobilní telefon, zkontrolovat předpověď počasí nebo zjistit, jestli má jejich tramvaj zpoždění.
"Je to startovací projekt. Chceme se přesvědčit o tom, že informace o hromadné dopravě budeme umět posílat na dotykovou obrazovku, kterou bude chytrá stanice opatřená. Součástí zastávky bude třeba i detektor polétavého prachu," popisuje Miloš Havránek, generální ředitel DPMB.
Pokud se chytrá zastávka osvědčí, plánuje dopravní podnik v budoucnu postavit další na ulici Plotní, kudy za dva roky povede tramvajová linka.
DPMB se navíc pustil do modernizace řídicího informačního systému. "Řídicí informační systém je dvacet let starý, za tu dobu se technologie posunuly dopředu, je nejvyšší čas je aplikovat na vozidla," říká Vít Prýgl.
Nový systém umožní počítání přepravených zákazníků. Souvisí s ním i zavedení wi-fi připojení do všech 750 tramvajových vozů. Internet bude k dispozici do konce letošního roku.