Tržby z prodeje nábytku se dostaly nad předkrizovovou úroveň, což je podle Lukeše způsobeno hlavně dobrou ekonomickou situací.
"Růst objemu výroby pokračuje kontinuálně od roku 2010. Je vidět, že nábytkářský průmysl si dokáže poradit s nedostatkem pracovníků ve výrobě. Růst je podpořen investicemi do moderních technologií, digitalizace a robotizace. Do budoucna vzhledem k proexportní orientaci bude záležet i na kurzu české koruny," dodal.
Vývoz nábytku loni meziročně vzrostl o 5,1 procenta na 28,68 miliardy korun. Necelá třetina připadá na Německo, následují Slovensko (8,5 procenta), Francie (7,8 procenta), Velká Británie (4,8 procenta) a Rakousko (4,6 procenta). "V případě Velké Británie nyní mohou panovat obavy z blížícího se brexitu a následného vývoje obchodních vztahů. Věříme, že bude uzavřena nějaká obchodní dohoda," doplnil Lukeš.
Dovoz nábytku meziročně stoupl o 5,8 procenta na 20 miliard korun. Nejvíce patřilo Polsku (26,2 procenta), následovaly Německo (19,2 procenta), Čína (15 procent), Slovensko (5,4 procenta) a Itálie (5,2 procenta). "Stále platí, že největšími dovozci nábytku do České republiky jsou zejména velké specializované nábytkářské markety.
Nicméně v online prodeji se profilují i noví hráči. Nadále se projevuje trend dovozu stále levnějšího nábytku a lze spekulovat, že i nábytku méně kvalitního," uvedl dále Lukeš. Statistiky podle něj ovšem zahrnují také luxusní a velmi drahý nábytek, který se do Česka rovněž dováží.
V případě vývozu tvořil 70 procent nebytový nábytek, tedy například vybavení kanceláří, hotelů, veřejných knihoven nebo nemocnic. Na bytový nábytek připadala necelá třetina. U dovozu byl podíl nebytového a bytového nábytku zhruba vyrovnaný.
Hodnota vyvezeného nábytku byla loni téměř o dvě třetiny vyšší než u dovezeného. Zatímco cena vyváženého nábytku s mírným výkyvem v roce 2017 roste nepřetržitě posledních osm let, u dovezeného nábytku za poslední tři roky klesla o čtvrtinu.
"Stojí za tím někteří internetoví prodejci, kteří se snaží konkurovat cenami a vedou boj v segmentu nejlevnějšího nábytku. Alle některé firmy už začínají od toho začínají ustupovat. Jejich marketingová strategie už není založena na tom, že jsou nejlevnější," dodal Lukeš.
Výroba a prodej nábytku v Česku:
Výroba | Prodej | |
2007 | 41,65 miliardy korun | 37,08 miliardy korun |
2008 | 40,25 miliardy korun | 37,26 miliardy korun |
2009 | 38,65 miliardy korun | 36,19 miliardy korun |
2010 | 35,01 miliardy korun | 31,16 miliardy korun |
2011 | 35,12 miliardy korun | 31,07 miliardy korun |
2012 | 35,80 miliardy korun | 31,43 miliardy korun |
2013 | 36,94 miliardy korun | 31,61 miliardy korun |
2014 | 39,99 miliardy korun | 32,15 miliardy korun |
2015 | 43,55 miliardy korun | 34,67 miliardy korun |
2016 | 44,64 miliardy korun | 35,48 miliardy korun |
2017 | 44,68 miliardy korun | 36,29 miliardy korun |
2018 | 46,34 miliardy korun | 37,65 miliardy korun |
Zdroj: AČN a Apicon Consulting
Profesní organizace Asociace českých nábytkářů funguje od roku 1997. Sdružuje zhruba stovku členů, 70 procent tvoří výrobní firmy, zbytek připadá například na školy.