Pardubice/Dubaj - Česká republika, země bez jediného skutečného mrakodrapu, se může pochlubit firmou, která patří ke skupině společností schopných stavět nejvyšší budovy světa.
Je jí pardubická firma Pega Hoist, která svými výtahy "vynesla" do osmi set metrů nejvyšší budovu světa Burdž Dubaj, jež se dnes slavnostně otevřela. S délkou 400 metrů byly její stavební výtahy nejvyšší na světě.
"Chce to odvahu," shrnuje v rozhovoru pro Aktuálně.cz spolumajitel Robert Vaněček recept firmy Pega, jak se prosadit v konkurenci.
A.cz: Máte představu, kolik vaše výtahy na Burdž Dubaj vyvezly po dobu její stavby lidí a materiálu?
My jsme nastoupili, až byly hotové základy, které se připravovaly asi rok a půl. To bylo na stavbě kolem dvou tisíc pracovníků. Potom tam ale ve špičkách bylo na staveništi kolem šesti až osmi tisíc pracovníků, ne všichni samozřejmě pracovali ve velkých výškách. Vykalkulovat by to šlo, ale abych řekl pravdu, nikdy jsem to nepočítal.
Podívejte se: Tak vypadá nejvyšší budova světa
Zhoupnutí 800 metrů vysoko
A.cz: Vaše výtahy na Burdž Dubaj fungovaly jako vertikální městská doprava.
Těch výtahů tam bylo plno, jezdily rychlostí kolem sta metrů za minutu s nosností 3,2 tuny. Stavělo se ve dvou etapách, takže za čtyři minuty byly vždycky na špičce.
České výtahy na Burdž Dubaj
- Stavba věže v Dubaji sestávala z několika stavenišť. Hlavní segment budov obsluhovaly čtyři statické výtahy, každý s dvěmi "klecemi" o nosnosti 3,2 tuny. S délkou kolem 400 metrů byly nejdelšími stavebními výtahy "v jednom kuse" na světě.
- Další dva výtahy tohoto typu obsluhovaly horní segment stavby do celkové výšky stavby 560 respektive 600 metrů. Na samotný vrchol pak dopravoval materiál a dělníky 110 metrů vysoký statický výtah.
- Kromě toho stavbu budovy obsluhovaly "skákací" "jednoklecové" výtahy o nosnosti jedné a dvou tun. Ty rostly spolu s budovou. Po každých 80 až 100 postavených výškových metrech věže se výtahy rozebraly a začaly se stavět o segment výš. Zajišťovaly tak nejrušnější dopravu mezi jednotlivými patry.
- Celkem tak firma Pega Hoist měla na Burdž Dubaj 14 výtahů.
- Firma Pega vznikla v roce 1993, stavbou výtahů se zabývá od roku 1995. Roční obrat má kolem 300 milionů korun.
A.cz: Burdž Dubaj je nejvyšší budova světa, navíc v poušti a hned u moře. S čím neobvyklým jste se na místě potýkali?
Celá budova se na svém vrcholu značně vykyvovala. Nevím přesně o kolik, ale myslím, že ten výkyv byl kolem dvou metrů. Když stavíte stožár do výšky 400 metrů, musíte vždycky počítat s tím, že staticky bude silně namáhaný.
Nechceme nic snadného
A.cz: Stavíte výškové budovy po celém světě, mimo jiné jste se podíleli i na nejvyšší budově Ruska v Moskvě. Jak se to stane, že firma ze země, kde mrakodrapy nejsou, se dostane na světovou špici tak úzce specializovaného oboru?
Máme mladý tým inženýrů a statiků, kteří se nebojí využít svoje vědomosti. Kolikrát bývá problém právě v tom, že chybí odvaha do těchto projektů jít. Když ale máte dobrý technický základ a víte, co děláte, tak nemůžete udělat chybu. Malé výtahy dělá na světě kde kdo, málokdo se ale pustí do těchto velkých projektů. My jsme k tomu náš tým naopak posunovali.
A.cz: Posledních asi deset let hodně stavíte v USA, Kanadě, Rusku a Perském zálivu. Tedy v místech, kde praskla realitní bublina. Projevilo se to na vašich zakázkách?
Projevilo. Účastníme se například některých nových velkých projektů jako je asi tisíc metrů vysoká budova One Mile v Saudské Arábii. To se připravuje několik let, ale kvůli krizi byly tyto a podobné projekty odloženy. My jsme se ale přeorientovali na segment speciálních průmyslových výtahů, které musejí splňovat přísné normy a kterých se krize tolik nedotkla. Zabýváme se například výtahy pro vodárny, cementárny, ve Švýcarsku a Anglii jsme dělali speciální výtahy do odvětrávacích šachet tunelů. Máme dva tisíce výtahů jenom na amerických atomových elektrárnách. Specializovali jsme se na náročné výrobky, nechceme dělat jednoduché výrobky.