Praha - Polovina tuzemských operátorů ve svých smluvních podmínkách ignoruje nový občanský zákoník. Odkazují na neplatnou právní úpravu nebo v podmínkách skrývají smluvní pokuty. Uvedla to spotřebitelská organizace dTest, která prověřovala smlouvy více než 60 operátorů. Nedostatky našel dTest hlavně u virtuálních operátorů.
"Když jsme v únoru prověřovali e-shopy, které byly plné nerelevantních odkazů, bylo to poměrně krátce po nabytí účinnosti nové legislativy a prodlení se dalo pochopit. Po osmi měsících lze ale tento stav těžko omlouvat. Obchodní podmínky a ceníky mění operátoři velmi rychle, ale jejich kvalita není valná," uvedl právní poradce dTestu Miloš Borovička.
Chybný odkaz nemusí zákazníka přímo poškodit, ale při řešení problému se smlouvou nebo s reklamací mohou nastat zmatky. Nesprávné poučení zákazníka může být považováno i za klamavou obchodní praktiku a za tu může Český telekomunikační úřad udělit i několikamilionovou pokutu.
Druhá část průzkumu se zaměřila na smluvní pokuty. Ty by se podle Ústavního soudu neměly ukrývat v obchodních podmínkách, ale měly by být uvedeny přímo ve smlouvě samotné.
"Neměli jsme velká očekávání, protože o nálezu Ústavního soudu ví spíše jen odborná veřejnost. Český telekomunikační úřad ho ale ve své rozhodovací praxi k nelibosti operátorů aplikuje. Více než polovina operátorů by se svými pokutami nebyla u soudu úspěšná, protože o nich musí informovat transparentně v textu hlavní smlouvy," dodal Borovička.
V Česku je vedle tří klasických mobilních operátorů asi šest desítek virtuálních operátorů, kteří si pronajímají jejich infrastrukturu. Dohromady je na trhu přes 14 milionů aktivních SIM karet.