Krize ověřuje, zda mají obchodní centra vůbec smysl. Čtyři nejhorší bojují o přežití

Magdalena Chorá Magdalena Chorá
6. 8. 2020 7:04
Nákupním centrům se v posledních letech nebývale dařilo. Pak ovšem přišla koronavirová krize, srazila je na kolena a jejich místo bleskově obsadily e-shopy. Nicméně tradiční "nákupáky" mají podle expertů stále šanci, jen se musí zkusit zaměřit novým směrem. Analýza Aktuálně.cz však ukazuje i čtyři odstrašující případy. Centra, která měla problémy už před krizí, totiž nyní bojují o existenci.
Foto: ČTK

Urychlení pádu

Ačkoliv se obchodním centrům v Česku před koronakrizí dařilo, ne všechny nové projekty se vyvíjely podle plánu. A právě na centra, která o zákazníky marně bojovala už před krizí, pak dopadla pandemie nejhůře.

"S postupným uvolněním opatření se zákazníci do obchodních center vrátili. V případě dlouhodobě neprosperujících obchodních center však může krize jejich pád urychlit. V tuto chvíli však nelze nic konkrétního předvídat, důsledky krize se projeví nejdříve během prvního čtvrtletí příštího roku," říká Kristýna Křemenová z BNP Paribas.

Boj o zákazníky

"Momentálně nejhorším obchodním centrem v Česku je Olympia Olomouc. Ta se po otevření Šantovky propadla z pozice jedničky na střední Moravě na samé dno a je v podstatě v bezvýchodné situaci," uvedl pro Aktuálně.cz realitní expert se zaměřením na obchodní centra, který si z důvodů citlivosti tématu nepřál být jmenován.

Dalšími centry, která mají podle něj dlouhodobé problémy, jsou OC Futurum Brno a OC Šestka v Praze. Zatímco měsíční návštěvnost Olympie Olomouc se pohybuje kolem 150 000 až 170 000 lidí, návštěvnost OC Futurum Brno dosahuje 250 000 a OC Šestka 300 000 lidí. To jsou přitom čísla návštěvnosti za běžného stavu, nyní mají tato centra zákazníků asi o třetinu méně.

 

Právě se děje

Další zprávy