Krize ověřuje, zda mají obchodní centra vůbec smysl. Čtyři nejhorší bojují o přežití

Magdalena Chorá Magdalena Chorá
6. 8. 2020 7:04
Nákupním centrům se v posledních letech nebývale dařilo. Pak ovšem přišla koronavirová krize, srazila je na kolena a jejich místo bleskově obsadily e-shopy. Nicméně tradiční "nákupáky" mají podle expertů stále šanci, jen se musí zkusit zaměřit novým směrem. Analýza Aktuálně.cz však ukazuje i čtyři odstrašující případy. Centra, která měla problémy už před krizí, totiž nyní bojují o existenci.
Foto: iStock

Nová cesta - nákupy jako zážitek

Sami provozovatelé obchodních center se však odlivu zákazníků do on-line prostředí neobávají. Navzdory rostoucí oblibě internetových nákupů si totiž klasické kamenné prodejny podle průzkumu společnosti CBRE zachovají ve sféře maloobchodu své nezastupitelné místo. Zákazníci totiž chtějí mít podle společnosti z nakupování zážitek. 

"V případě, že si lidé budou moci vybrat mezi návštěvou obchodního centra a on-line nakupováním, pouze 10 procent dotazovaných se omezí jen na druhou možnost. Celkem 76 procent respondentů v průzkumu uvedlo, že chce pokračovat v pravidelných nákupech v běžných prodejnách," řekla Klára Bejblová ze společnosti CBRE.

77 procent respondentů nalákají do obchodních center slevy či zajímavé akce. Pro téměř 80 procent dotazovaných bylo hlavní motivací nakoupit věci, které během karantény nakupovat nemohli.

"Lidé se chtějí bavit"

Výzkum poukazuje na skutečnost, že lidé nevyhledávají v nákupních centrech pouze nákupy, ale také zábavu či občerstvení. Alespoň jednou měsíčně vyrazí do obchodního centra kvůli návštěvě kina zhruba čtvrtina dotazovaných a nabídku stravovacích zařízení využije téměř 70 procent z nich.

Gastronomie je přitom u téměř poloviny respondentů třetím nejsilnějším důvodem pro návštěvu obchodního centra. U mužů, nezadaných a mladých lidí ve věku od 18 do 25 let činí tento podíl dokonce 60 procent.

Zábavnou funkci center vyzdvihuje i marketingová manažerka BNP Paribas Křemenová.

"Obchodní centra jsou pro běžného spotřebitele místem, kde může vyřídit veškeré své každodenní potřeby. Mnohdy však fungují i jako místa pro setkávání včetně kulturního a sportovního vyžití - příkladem jsou multikina či fitness centra. Některé dokonce nabízejí zábavní atrakce pro děti včetně hlídání. Na tuto strategii nyní sází většina jejich majitelů a rozšiřují proto ještě více nabídku svých foodcourtů i zábavního vyžití," uvádí Křemenová.

 

Právě se děje

Další zprávy