Krize ověřuje, zda mají obchodní centra vůbec smysl. Čtyři nejhorší bojují o přežití

Magdalena Chorá Magdalena Chorá
6. 8. 2020 7:04
Nákupním centrům se v posledních letech nebývale dařilo. Pak ovšem přišla koronavirová krize, srazila je na kolena a jejich místo bleskově obsadily e-shopy. Nicméně tradiční "nákupáky" mají podle expertů stále šanci, jen se musí zkusit zaměřit novým směrem. Analýza Aktuálně.cz však ukazuje i čtyři odstrašující případy. Centra, která měla problémy už před krizí, totiž nyní bojují o existenci.
Obchodní centrum Futurum Brno
Obchodní centrum Futurum Brno | Foto: ČTK

Z OC Futurum odešla desetina nájemců

Brněnské OC Futurum vzniklo v roce 1999, o devatenáct let později - v roce 2018 - jej koupila společnost Trikaya. S novým majitelem přišly změny i plány na renovace. Do opravy chce investovat přes 300 milionů korun, Futurum se má rozšířit o 3000 metrů čtverečních. 

"Koronavirová krize zasáhla obchodní centrum Futurum v době připravované rozsáhlé rekonstrukce. V našem případě je proto situace poměrně atypická. Návštěvnost čerstvě po znovuotevření se pohybovala zhruba na 70 procentech běžného stavu. Následující vývoj již není příliš vypovídající, protože v červnu jsme část centra uzavřeli právě kvůli probíhající rekonstrukci," vysvětluje malý zájem návštěvníků obchodní ředitel OC Futurum František Šudřich.

Podle něj asi desetina nájemníků z důvodů komplikací s koronavirovou krizí neprodloužila nájemní smlouvy na období po rekonstrukci. Za některé se podařilo najít náhrady, za některé stále hledají.

"Obchoďák jako místo setkávání"

Podle Šudřicha je nejvyužívanější službou centra občerstvení. "Mezi našimi službami je dlouhodobě velmi oblíbené stravování, které v rámci rekonstrukce výrazně rozšiřujeme, abychom nabídli pestřejší nabídku. Oblíbené je také zábavně-sportovní trampolínové centrum, které bylo otevřeno na konci loňského roku," dodává.

"Obchodní centra jsou také místem setkávání a trávení volného času. Pro rychlý nákup potřebných věcí a vyřízení nejnutnějších záležitostí je návštěva obchodního centra praktičtější variantou," vysvětluje obchodní ředitel výhody kamenných obchodů oproti e-shopům.

 

Právě se děje

Další zprávy