Magdalena Chorá
Aktualizováno 12. 7. 2020 11:19
Americké značky mění svůj vzhled či název kvůli výtkám z rasismu. Děje se tak v době, kdy se v USA řeší problémy rasové nerovnosti a policejní brutality. V Česku zatím dle expertů podobný proces nehrozí, hlavně kvůli odlišnému historickému kontextu. Zatímco Eskymo změnu názvu zvažuje, Kofila a Pedro zůstávají. "Obal Kofily nezobrazuje postavu při traumatizující aktivitě," řekl Aktuálně.cz výrobce.
Model v letáku Lidlu děsil Čechy multikulturalismem
Jelikož Česko příliš historických zkušenosti s otrokářstvím ani kolonialismem nemá, je tu podle Urbánikové patrná mnohem nižší citlivost na stereotypní zobrazení etnických menšin.
Je to přirozeně i tím, že v relativně etnicky homogenní české společnosti nežije tolik menšin jako například v Americe černochů, Mexičanů nebo Inuitů.
Sama tedy nečeká rozšíření trendu přejmenování značek do Česka. S tím souhlasí i marketingový odborník Jakub Horák. "Jako země, která neměla kolonie ani otroky, tu podobné problémy nemáme," uvádí pro Aktuálně.cz. Dle jeho názoru v Česku žádné kontroverzní reklamy nejsou, jen s výjimkami sexistických reklam.
"Průměrní čeští spotřebitelé jsou spíše citliví na to, co považují za gesto zbytečné politické korektnosti nebo projev 'multikulturalismu', než na stereotypní zobrazení menšin," říká Urbániková a uvádí příklad z nedávna, kdy část spotřebitelů pobouřil již samotný fakt, že řetězec Lidl použil ve svém letáku černošského modela.
Lidl v minulosti čelil verbálním útokům i za vymazání křížů z řeckých kostelů na svých výrobcích z řeckého týdne.