Černoch v letáku rozlítil některé Čechy. Už u vás nenakoupíme, vzkazují Lidlu

Iva Špačková Iva Špačková
Aktualizováno 4. 1. 2017 12:07
Obchodní řetězec Lidl vydal v pondělí leták, na kterém propaguje oblečení černoch. Nápad využít muže tmavé pleti jako model rozlítil některé Čechy, kteří zasypávají Facebook obchodníka rasistickými poznámkami. Řetězec si za svým nápadem stojí a nabádá k toleranci. Část zákazníků za to firmu chválí.
Aktuální leták Lidlu.
Aktuální leták Lidlu. | Foto: Lidl

Praha – Černoch propagující v letáku oblečení Lidlu rozčílil některé Čechy. Na facebookové stránky řetězce, který leták v pondělí vydal, posílají rasistické poznámky. Někteří německému obchodníkovi sdělují, že u něj kvůli tomu přestanou nakupovat.

"Máte o pravidelného zákazníka méně. V Česku, kde žije 99,9 procenta bělochů, mi černoch na letáku vadí. Udělal by tohle Lidl třeba v černošské zemi? Už u vás nic nekoupím!" píše například muž se jménem Honza Jirásek von Altonaburg.

Lidl si za svým rozhodnutím stojí. Věcně reagoval například i na otázku, proč se v letácích objevují modelové "negroidního typu", od Bohuslavy Lobotkové, která má za profilovou fotku logo hnutí Islám v ČR nechceme. Řetězec odpověděl, že v Evropě 21. století spolu žijí různé rasy, a čím víc člověk ze světa pozná, tím větší toleranci vůči jiným má. 

S podobnými reakcemi se setkal řetězec už v minulosti. "Nikdy však v takové míře jako dnes," uvedla mluvčí Lidlu Zuzana Holá s tím, že řetězec se v reklamě zaměřuje na propagaci zboží a jakoukoli rasovou manipulaci či upřednostňování odmítá. 

Vedle lidí, které muž černé pleti v nákupním letáku pobouřil, se objevují i ti, kteří si z nich začali dělat legraci. "Dobrý den, v reklamním letáku jsem si přečetl, že prodáváte tmavý chléb, černý čaj a arabskou kávu! Každý slušný Čech ale ví, že správně je pouze světlý chleba, bílý čaj a bílá káva. Udělejte s tím něco, nebo si u vás vlastenci už nic nekoupí a zbudou vám tak všechny buřty, knedlíky a pivo!!!" dělí se o své dojmy Martin Benda.

Další lidé se naopak řetězce zastávají a oceňují jeho postoj i poté, co sklízí kritiku od dalších zákazníků.

Černoch se v Česku neobjevil v letácích poprvé. "Najdete je například u značek KiK, Takko, C&A. Černoši jsou tam sice výrazně v menšině, ale objevují se tam," uvedla Zuzana Štěpánková z portálu AkčníCeny.cz.

Rasistické poznámky na reklamní akce firem však také ojedinělé nejsou. Loni před fotbalovým mistrovstvím Evropy si německá skupina Pegida stěžovala na to, že výrobce cukrovinek Ferrero umístil na obaly čokolád Kinder chlapce tmavé pleti. Přitom šlo o fotky fotbalových reprezentantů Německa z jejich dětství.

Reakce Lidlu na nenávist se mi líbí, považuji ji za naprosto předpisovou, říká odbornice na komunikaci na sociálních sítích Eliška Vyhnánková. | Video: Filip Horký
 

Právě se děje

Další zprávy