reklama
 
 

Levný roaming nestačí, zlevněte i hovory do zahraničí. Europoslanci zatlačí na operátory

4. 10. 2017 6:33
Europoslanci navrhují zlevnění mezinárodních hovorů a SMS v rámci EU. Již prosazený konec příplatků za roaming se týká jen volání a SMS zasílaných mezi lidmi, kteří trvale sídlí v jednom státě. Za volání z Česka na německá či chorvatská čísla se tak stále platí až šestkrát více než za tuzemské hovory.

Brusel, Praha - Od letošního června telefonují lidé po celé Evropské unii za stejné ceny jako v tuzemsku. I Češi tak například na dovolené v Chorvatsku už nemusí platit roamingové poplatky za hovory, SMS nebo data.

To se ovšem týká jen případů, kdy voláte nebo píšete z českého čísla na jiné tuzemské číslo. Pokud telefonujete nebo píšete na zahraniční čísla, platíte dál výrazně vyšší cenu. A to chce nyní většina europoslanců změnit.

Evropský parlament schválil návrh na regulaci cen mezinárodních hovorů a SMS v rámci unijních států. Češi by tak mohli na německá či chorvatská čísla volat a psát za mnohem nižší ceny než nyní. Změna je součástí chystaného telekomunikačního nařízení EU.

"Když teď voláte z dovolené v Chorvatsku do Česka, vyjde vás to díky konci roamingu levněji, než kdybyste volal z Česka do chorvatského penzionu. To je absurdní a musí se to změnit," vysvětluje česká europoslankyně Dita Charanzová (ANO), která zlevnění mezinárodních hovorů prosazuje. Nynější ceny volání na zahraniční čísla v rámci EU jsou podle ní přemrštěné a neodpovídají skutečným nákladům operátorů.

I šestkrát dražší volání

Trojice tuzemských operátorů - O2, T-Mobile a Vodafone - nabízí u většiny tarifů neomezené volání a SMS pro komunikaci s českými čísly. Zákazníci, kteří mají předplacené karty, pak platí za minutu domácího hovoru od necelých dvou do pěti korun. Ceny volání na zahraniční čísla v rámci Evropy se ovšem u mobilní trojky pohybují kolem 12 korun za minutu, což je dvakrát až šestkrát více.

Návrh europoslanců neuvádí, o kolik by mělo mezinárodní volání zlevnit. "Podobu regulace necháváme otevřenou pro další jednání a nebudeme zatím navrhovat novou cenu těchto hovorů. Nechceme ale, aby tyto mobilní služby zůstaly i nadále předražené," uvádí Charanzová.

Stejně jako v případě roamingu tak bude EU nejspíš postupně regulovat ceny až k jejich konečnému dorovnání s částkami, které lidé běžně platí za tuzemská volání a SMS.

Možná už za rok

Zrušení roamingových poplatků trvalo několik let kvůli silnému odporu evropských operátorů. Argumentovali, že kvůli tomu přijdou o stamiliony eur na tržbách. Takové zdržení se ale podle českého europoslance Miroslava Pocheho (ČSSD) nyní neočekává.

"Regulace mezinárodního volání by mohla začít platit již v průběhu příštího roku. V Evropském parlamentu na ní panuje poměrně velká shoda," uvádí Poche.

Podobně mluví také Charanzová. Upozorňuje ovšem, že členské státy, které o regulaci rozhodnou spolu s europarlamentem a Evropskou komisí, jsou zatím proti. "Europarlament svede o tento návrh boj. Digitální agendu, jako je právě regulace mezinárodních hovorů, ale podporuje nynější estonské předsednictví EU stejně jako Evropská komise. Očekávám tedy, že bude zájem tuto otázku vyřešit poměrně rychle," dodává politička.

Tuzemským regulátorům se nápad na regulaci mezinárodního volání pochopitelně nezamlouvá. "Pokud by EU tento plán uskutečnila, jednalo by se o další krok, který operátorům snižuje výnosy a zároveň jim ponechává nemalé náklady spojené s poskytováním dané služby," říká mluvčí O2 Lucie Pecháčková.

"Mezinárodní hovory využívají převážně firemní zákazníci. Velká část koncových zákazníků tak přínos regulace nepocítí, ale naopak se může stát, že se na nákladech regulace budou podílet," uvádí Tomáš Leixner z tiskového centra společnosti T-Mobile.

Přihlaste se k našim newsletterům
Odhlásit se můžete kdykoliv.
Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů naleznete ZDE.

autor: Jan Úšela | 4. 10. 2017 6:33

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama