Mobilního operátora opustíte rychleji. Začínají platit nová pravidla, zvyšují i pokuty

Ekonomika Ekonomika
2. 9. 2017 20:48
Novela telekomunikačního zákona zkracuje výpovědní lhůtu na 30 dnů. Nově také platí, že smlouvu na dobu určitou nemůže operátor prodloužit bez výslovného souhlasu klienta. Operátorům za porušení podmínek i hrozí vyšší sankce.
Už ji zase naštval. (ilustrační foto)
Už ji zase naštval. (ilustrační foto) | Foto: iStock

Praha - Pro operátory začínají od soboty 2. září platit přísnější podmínky ohledně změn a výpovědí zákaznických smluv. Účinnosti totiž nabývá část novely zákona o elektronických komunikacích, která například zkracuje výpovědní dobu u smluv na nejvýše 30 dnů.

Délka výpovědní doby nebyla dosud zákonem omezena a každý operátor si ji stanovoval ve smlouvě podle svého uvážení. Už dnes uplatňuje 30 dnů ve svých podmínkách ohledně výpovědí T-Mobile. Konkurenční O2 má šestitýdenní výpovědní lhůtu a Vodafone smlouvy vypovídá nejpozději na konci účtovacího období (nejčastěji jde o měsíc), které následuje po účtovacím období, v němž zákazník výpověď podal.

Nově tedy nesmí být výpovědní lhůta delší než 30 dnů, přičemž den podání výpovědi se nepočítá.

Mění se také způsob prodlužování smluv sjednaných na dobu určitou. "Doposud musel často ten, kdo neměl zájem o automatické prodloužení smlouvy na další období, sám aktivně a v přesně určeném období sdělit poskytovateli svůj nesouhlas s takzvanou autoprolongací," vysvětluje Martin Drtina, mluvčí Českého telekomunikačního úřadu.

Nyní se tento princip obrací. "K automatickému prodloužení smlouvy na dobu určitou může dojít jen tehdy, pokud k tomu zákazník udělí svůj prokazatelný souhlas. Jinak smlouva přechází ve smlouvu na dobu neurčitou," dodává Drtina.

Pokud operátor jednostranně mění smlouvu, musí také informovat své klienty o všech změnách smlouvy spolu s poučením, že zákazník má právo s návrhem změny nesouhlasit a ke dni účinnosti změny smlouvu bez jakýchkoliv sankcí ukončit.

"Nesplnění takové povinnosti je přestupkem, za který lze udělit nově pokutu až do výše pěti procent čistého obratu přestupce dosaženého za poslední ukončené účetní období," upozorňuje Drtina na další opatření v novele, které umožňuje vyšší pokuty pro operátory.

Novela sice dává operátorům lhůtu šest měsíců, aby smluvní podmínky uvedli do souladu se zákonem, změny ale podle Českého telekomunikačního úřadu platí ihned. A to pro nové i stávající zákazníky. "Povinnost totiž plyne přímo ze zákona," dodal Drtina.

Úřad již u dřívější novely vyžadoval po operátorech, aby jednali podle nových zákonných podmínek, i když změny ještě nestačili "propsat" do svých obchodních podmínek. "Tento právní výklad potvrdil jako správný i Ústavní soud ČR," říká Drtina.

 

Právě se děje

před 21 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy