Zkontrolujte si vyúčtování za roaming, vyzývá ČTÚ. Operátor O2 účtoval příplatky i po "revoluci"

Markéta Zemánková Jiří Hovorka Markéta Zemánková, Jiří Hovorka
15. 9. 2017 9:32
Od patnáctého června měli všichni Češi platit za roamingové služby stejně jako platí doma podle svého běžného tarifu. Podle Českého telekomunikačního úřadu by si ale po létě měli zkontrolovat vyúčtování. Ačkoliv měli operátoři všem svým zákazníkům zavést regulovaný roaming, O2 jej některým svým zákazníkům nezměnilo. Operátor se ale brání, že postupoval správně.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČTK

Praha - Pokud jste byli přes léto ve státech Evropské unie a používali tam telefon, zkontrolujte si své vyúčtování. Vybízí k tomu Český telekomunikační úřad. Ten sice neukazuje na žádného konkrétního operátora, ale z dotazů on-line deníku Aktuálně.cz u telekomunikačních firem vyplývá, že pozorní by měli být především zákazníci O2.

Český telekomunikační úřad na sklonku prázdnin zaregistroval zvýšený počet dotazů na vyúčtování zákazníků, kteří po 15. červnu odjeli na dovolenou do zemí Evropské unie. "Všem novým i stávajícím účastníkům přitom měl být k 15. 6. 2017 automaticky aktivován regulovaný roamingový tarif v režimu 'roaming like at home'. V rámci tohoto tarifu operátor není oprávněn k cenám účtovat roamingové příplatky," říká Martin Drtina, mluvčí ČTÚ.

Operátor O2 některým svým klientům ale regulovaný tarif nezavedl. Pokud jeho zákazník využíval před patnáctým červnem roamingový tarif Volání bez hranic, platil za mobilní služby v Evropské unii příplatky spojené s roamingem i nadále. Například za volání ze zemí EU tak zákazníci s tímto tarifem platí poplatek 2,89 koruny za minutu hovoru.

Zástupci operátora nesouhlasí s výkladem Českého telekomunikačního úřadu. "Nařízení Evropské unie umožňuje v určitých případech účtovat příplatky i v rámci Evropské unie a také sjednání alternativního roamingového tarifu, čímž se řídíme. O2 poskytuje roamingové služby v souladu s evropskou regulací," říká Lucie Pecháčková, mluvčí operátora.

Ani ČTÚ nepopírá, že mají zákazníci operátorů i po 15. červnu nadále možnost zvolit si roamingový tarif, který může obsahovat roamingové příplatky i v EU, takový tarif však neměl podle regulátora být nastaven automaticky od 15. června. Zákazníci si ho mohou zvolit, protože může mít výhodnější ceny v dalších zemích.

O2 argumentuje i tím, že zákazníci byli o svém aktuálním tarifu dopředu informováni. "V uvítací SMS se každý zákazník dozví, za jakých podmínek v zahraničí služby čerpá. Tarif Volání bez hranic si volí především zákazníci, kteří cestují mimo EU nebo chtějí využívat výhodnější ceny za cestovní pojištění. Pokud bychom jim tarif automaticky změnili, o tyto výhody by přišli a například ze Švýcarska by volali za vyšší ceny," vysvětluje Pecháčková.

Operátor ale mohl udělat i to, že by zachoval všechny výhody a pouze přestal účtovat poplatky za roaming v EU. Celý spor operátora s regulátorem může skončit u soudu.

Český telekomunikační úřad upozornil zákazníky operátorů, kteří mají podezření, že měli nastavený nesprávný tarif, na možnost reklamace vyúčtování u svého operátora. Čas na to mají do dvou měsíců od data vyúčtování. "Pokud nebude reklamace nejpozději do jednoho měsíce operátorem vyřízena nebo jí nebude vyhověno, má účastník právo obrátit se na ČTÚ s návrhem na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace," dodává Drtina. Operátor pak může rozhodnutí regulátora napadnout u soudu.

Konkurenční operátoři Vodafone a T-Mobile svým zákazníkům regulovaný tarif podle svých tiskových mluvčí zavedli. "Ve Vodafonu jsme postupovali v souladu s regulací a roaming jako v domácí síti jsme nastavili rovnou všem našim zákazníkům," říká Veronika Exnerová z Vodafonu. "T-Mobile svým rezidentním zákazníkům žádné poplatky za EU Roaming po 15. červnu neúčtoval," uvádí Lukáš Hrabal z T-Mobilu.

 

Právě se děje

Další zprávy