Hradecká dálnice: Po čtyřiceti letech se staví poslední část

Petr Kučera Petr Kučera
22. 7. 2014 11:49
Dálniční spojení Prahy a Hradce Králové, které se začalo stavět už v roce 1978, má být podle aktuálních plánů dokončeno v srpnu 2017.
Silnice u provizorního sjezdu z D11
Silnice u provizorního sjezdu z D11 | Foto: Radek Pecák

Hradec Králové – Po osmi letech se stavbaři vracejí na dálnici D11. U Hradce Králové dnes slavnostně začala dostavba necelých dvou a půl kilometrů, které na trase z Prahy do Hradce Králové stále chybějí.

Dálniční spojení obou měst, které se začalo stavět už v roce 1978, má být podle aktuálních plánů dokončeno v srpnu 2017. Definitivně jisté to ale není. Státu totiž stále chybí poslední, jen 0,27hektarový pozemek, který společně vlastní sestry Jaroslava Štrosová a Ludmila Havránková. Čeká se, zda Štrosová přijme nejnovější nabídku hradeckého magistrátu, která může být cenově vyšší než předchozí nabídky státu vázané cenovými vyhláškami.

Ministr dopravy Antonín Prachař dnes novinářům řekl, že stát s Havránkovou jedná o několika variantách, jednou z nich je prodej a druhou směna. "Dokud proces není uzavřený, nerad bych ho komentoval, ale myslím si, že jsme na dobré cestě a v horizontu několika málo dnů či týdnů budeme mít příslušné pozemky," řekl Prachař.

Pozemky, které vlastnila výhradně statkářka Havránková, stát získal v roce 2011, po sedmnácti letech jednání.

Dostavba dálnice D11 u Hradce Králové
Dostavba dálnice D11 u Hradce Králové | Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Podle ministerstva dopravy nyní začnou práce na časově nejnáročnějších částech stavby, především mostech a křižovatkách. Chybějící úsek se začne stavět z opačné strany nevykoupených pozemků, tedy od budoucí mimoúrovňové křižovatky v Hradci Králové-Kuklenách – právě ta bude stavebně nejsložitější.

Stavební práce mají podle smlouvy přijít na 1,1 miliardy korun (o téměř pětinu méně oproti původním předpokladům), provede je sdružení firem Eurovia, Metrostav a Strabag.

Dlouhá historie

Stavba dálnice D11 začala už v roce 1978, po prvních osmnácti kilometrech se ale začalo jezdit až v roce 1984. Zajímavostí nejstaršího úseku je nezvyklá šířka dělicího travnatého pásu, protože se zde od počátku počítalo s možným rozšířením na tři pruhy v každém směru. V roce 1990 pak stavba na dlouhou dobu končila u Poděbrad, tedy zhruba v polovině trasy mezi Prahou a Hradcem.

Zbytek úseku se začal stavět až v roce 2003, téměř k Hradci Králové byla dálnice zprovozněna v roce 2006. Řidiči nyní sjíždějí buď přes křižovatku u Opatovic nad Labem a pak míří po čtyřpruhové komunikaci do Hradce, nebo dojedou až na provizorní sjezd u Libišan a přes okrajové čtvrti Březhrad a Plačice objedou krajské město ze západu, pokud pokračují dále směrem na Jaroměř.

Dostavbou se ale definitivně uleví i Novému Městu u Chlumce nad Cidlinou a obcím na „staré“ silnici číslo 11, kudy stále jezdí řada kamionů kvůli omezením u provizorního hradeckého sjezdu.

Pokračování? Snad brzy

V příštím nebo přespříštím roce pak má podle Ředitelství silnic a dálnic začít i dostavba D11 od Hradce Králové směrem na Jaroměř, hotová má být do roku 2019.

Mimochodem – u Hradce by se měla dálnice napojit na chystanou rychlostní silnici R35 směrem na Olomouc, která se má stát severní alternativou k přetížené D1, ale její plány zatím zůstávají až na drobné výjimky stále jen na papíře.

Nejasno je zatím o zbytku rychlostní komunikace od Jaroměře k hranicím s Polskem. Dosavadní plány počítají s rychlostní silnicí, tedy už nikoliv klasickou dálnicí, k Trutnovu a hraničnímu přechodu Královec. Přinejmenším obchvat města ale požaduje i Náchod, přes nějž vede velká část tranzitní dopravy.

 

Právě se děje

Další zprávy